Luni,
16.09.2024
Innorat
Acum
17°C

Sibienii care au proiectat zona Pieței Cibin: „Un proiect extraordinar de complex”

Sibienii care au proiectat zona Pieței Cibin: „Un proiect extraordinar de complex”

18 milioane euro este valoarea estimată a investiției pentru regenerarea zonei Pieței Cibin. Primăria Sibiu a renunțat la ideea construirii unei parcări subterane și a organizat, împreună cu Ordinul Arhitecților din România (OAR), un concurs internațional de proiecte pentru alegerea celei mai bune soluții de transformare a zonei. Echipa câștigătoare anunțată astăzi este una condusă de tineri arhitecți sibieni, devansând proiecte depuse de specialiști din Canada, Polonia, Spania sau chiar India.

Potrivit Primăriei, viitoarea zonă a Pieței Cibin trebuie să aibă în vedere două obiective - reamenajarea pieței agroalimentare și amenajarea spațiului adiacent pieței, dar care să asigure inclusiv un număr de peste 300 de locuri de parcare pentru autoturisme.

Citiți și: Proiectul de la Piața Cibin se schimbă: parcările nu vor mai fi subterane, ci deasupra pieței. A unei noi piețe

Arhitectul Horia Moldovan a prezentat câștigătorii concursului, precizând că „a fost un concurs care sparge gheața. Sperăm să continue obiceiul acestor concursuri de arhitectură la Sibiu”.

„Juriul a apreciat atenția și rezolvările detaliate ale tuturor cerințelor exprimate prin tema de concurs, raționalitatea rezolvărilor arhitecturale și funcționale ale construcției pieței și parcajului public, precum și maniera de relaționare a intervenției propuse cu contextul urban complex. Propunerile urbane și cele arhitecturale pentru ambele obiective ale proiectului sunt viabile și realiste, propunând rezolvări funcționale și abordări formale coerente și complete. Din punct de vedere urbanistic, în cazul obiectivului 1 proiectul este de remarcat prin privilegierea relației cu strada Turnului, prin retragerea construcției noi față de aliniament și crearea unui spațiu public care pune în valoare construcțiile istorice relevante din vecinătate, precum și prin relația dintre zona de intervenție și nucleul istoric al orașului.

Din punct de vedere al organizării traficului, soluția rezolvă într-o manieră coerentă cerințele, propunând relaționarea spațiilor publice pietonale, a celor destinate bicicletelor și a celor rezervate mașinilor, prin tratarea similară a pavimentelor.

Organizarea funcțională a propunerii răspunde cerințelor enunțate prin tema de concurs, propunând organizarea rațională a zonelor funcționale rezolvate cu claritate.

Propunerea depășește necesarul de parcare pentru autoturisme și biciclete solicitat prin temă, ceea ce în mod evident este un aspect pozitiv.

Prin atenția acordată vecinătăților imediate, precum și prin compoziția volumetrică propusă, clădirea se integrează atent în contextul urban complex, mediind între zona cursului Cibinului, zona de țesut istoric și cele două fragmente de țesut urban din vecinătatea străzii Malului – un rezultat al intervențiilor de extindere a funcțiunilor industriale după demolarea cazărmii Honvezilor și cealaltă rezultat a unor evoluții recente aparent nesupuse unor reglementări evidente” - a citit arhitectul.

Premiu de 3,7 milioane lei pentru proiectul câștigător

Despre importanța concursurilor de arhitectură a vorbit și președintele OAR, Ștefan Bâlici. „La Sibiu suntem în fața unei teme dificile, dar foarte necesară și cu care se vor confrunta și alte orașe istorice din țară (...) Creșterea calității, prin organizarea acestor concursuri, poate fi atinsă prin competiție, prin atragerea unui număr mare de birouri, dar și prin creșterea capacității autorității locale de a genera calitate. Or, și ea se pregătește, se educă și își formează capacitățile și obișnuița de a căuta calitate”.

Ștefan Bâlici, președinte OAR

Astfel, câștigători au fost declarați Biroul de arhitectură Vladostudio SRL și Atelierul de Arhitectură Terchila SRL, autori principali fiind Alexandru Vladovici, Ovidiu Terchilă, Tamaș Fodor și Adrian Niculaș. Primii doi arhitecți sunt originari din Sibiu, aceștia fiind prezenți și la anunțarea premianților. Cele două companii vor primi ca premiu posibilitatea semnării Contractului de servicii de proiectare cu valoarea estimată la 3.734.608 lei fără TVA.

Puteți vedea aici mai multe imagini cu proiectele care au fost înscrise în concurs - în total, 20 de proiecte.

Juriul concursului a fost alcătuit din specialiști cu experiență internațională, fiind cooptați experți arhitecți și urbaniști din trei țări:, arh. Iris Gleichmann (DE), arh. Ildiko Mitru (RO), arh. Michael Engel (DE/RS), arh. Horia Moldovan (RO), arh. Cristian Șandru - Reprezentant al Filialei Teritoriale Sibiu-Vâlcea a OAR, arh. Gheorghe Pătrașcu - Reprezentant AC, arh. Astrid Rottman (RO), arh. Ioana Urdea – Reprezentant AC.

Potrivit acestora, proiectul câștigătorilor a corespuns tuturor criteriilor impuse. Astfel, dacă prin tema concursului numărul locurilor de parcare pentru autoturisme era estimat la 325, arhitecții au propus un număr de 402 locuri; la fel și în cazul bicicletelor - 74 de locuri propuse, peste 50 așteptate de autorități. Datele proiectului mai arată că suprafața pieței agroalimentare va fi de 6.555 mp (7.000 mp era estimarea Primăriei), parcarea supraterană va ocupa o suprafață de 11.366 mp (10.000 mp în tema concursului), iar suprafața destinată funcțiunilor conexe va fi de 2.224 mp (estimată era 3.000 mp).

Citește și: Viitoarea nouă piață / parcare Cibin, gândită după normative vechi de un sfert de veac. „Nu se permite coborârea traficului în subteran”

Echipa de pe locul III - Sfera Arhitectura SRL (Cluj-Napoca)

Gabriel Roșca, reprezentantul echipei de pe locului II - Asocierea SYYA Plus - Cooplan SRL

„Un proiect extraordinar de complex”

Alexandru Vladovici ne-a spus că împreună cu echipa au lucrat la „un proiect extraordinar de complex”, despre care crede că va necesita foarte multă muncă și dedicare, respectiv foarte mult timp. „Considerăm că o să dureze ani de zile până la elaborarea finală a execuției și credem că îl vom duce la bun sfârșit”, ne-a spus arhitectul după ce a aflat că proiectul la care a lucrat a fost declarat câștigător.

Vladovici ne-a spus că în proiectul lor au pus accentul pe un sistem modular, posibil flexibil, pentru a putea fi ușor extins. „O arhitectură care să nu complice spațiul din imediata apropiere, ci să răspundă prietenos clădirilor sitului existent din proximitate”.

Întrebat care a fost cel mai dificil aspect asupra căruia au trebuit să se concentreze mai mult, arhitectul a precizat că a fost vorba de relația dintre pietoni și clădire: „Comunicarea, dialogul celor două entități este cel mai complicat lucru de rezolvat. Mă refer la dialogul dintre un pieton care parcurge spațiul și amenajarea exterioară din jurul acestui obiectiv. Credem noi că reușind să găsim acest gral, și proiectul va avea succes”.

Tânărul a fondat biroul de arhitectură în 2017, după absolvirea studiilor la Cluj-Napoca. Spune că până în prezent a lucrat în domeniul privat, iar aceasta este prima colaborare cu o instituție publică din Sibiu.

În general, despre dezvoltarea urbană a Sibiului, Alexandru Vladovici crede că merge într-o direcție bună. „Trebuie însă foarte atent gestionată această atenție a tuturor actorilor la dezvoltare. Dacă se face cu multă atenție și bună intenție se va duce într-o direcție bună”, punctează el.

Totul despre subiectul regenerării zonei din jurul Pieței Cibin, precum și tema de proiectare a concursului găsiți aici:

Mega-proiect de regenerare urbană a zonei Pieței Cibin: de la o nouă piață, parcare cu mai multe niveluri, la reamenajarea străzilor și parcărilor până la Teatrul Gong

Birț: Piața din Sibiu are nevoie de modernizare

Prezent la eveniment, Teodor Birţ, preşedintele Asociaţiei Administratorilor de Pieţe din România și cel care administrează Piața Cibin, ne-a spus că alegerea proiectului câștigător este „un lucru extraordinar de bun”, mai ales că se impunea o modernizare a Pieței Cibin. „Suntem în urmă la acest capitol, noi, orașul Sibiu. Sunt convins că din acest moment pașii care vor urma vor fi pentru oraș”, crede Birț.

Acesta a precizat că în zonă sunt foarte multe provocări: „de la a integra piața în zonă, care se dorește una modernă, la a asigura o funcționalitate. O provocare este de a menține producătorii în piață, de a aduce sibienii la piață. Este o propunere importantă pentru cei implicați în proiect”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

7 comentarii

D. M.

Acum 1 an

vedeti antepenultima poza si imaginati-va ca din turnul bisericii evanghelice peste pitorescul oras de jos cu acoperisuri rosii se vede o parcare multi etajata de beton la Piata Cibin. De eram arhitect, mai bine refuzam o lucrarea ca asta decat sa-mi pun numele pe asemenea hidosenie
Raspunde

Sparrow

Acum 1 an

Science fiction. Când o arāta piata cibin asa eu o sā fiu mort de 216 ani. Si 7 luni.
Raspunde

Hermann Stadt

Acum 1 an

:)))) poate cel mai bun comentariu din ultima perioada
Raspunde

Sibian

Acum 1 an

De ce nu folosiți terenul de la fosta fabrica Independenta? E tot in zona si sta nefolosit de ani de zile?
Raspunde

Adrian

Acum 1 an

in toate tarile spre care tindem se descurajeaza traficul auto in centru...la noi dinozaurii din primarie cer peste 300 de locuri... cum ar fii fost sa avem o gradina supraetajata cu statii sustenabile de incarcare din productie proprie cu panouri si stocare?
Raspunde

Der Konig

Acum 1 an

Felicitari tinerilor arhitecti! SF sau neSF, viitorul orasului arata bine, oricat de mult se straduiesc scuipatorii de seminte sa dea din cap a paguba. Daca ar fi dupa nostalgicii urbei, orasul asta ar avea 50.000 locuitori, toti de pe satele din jurul Sibiului, fara stadion, fara festivaluri, fara ansambluri noi de blocuri, fara aeroport, fara nimic. Doar bombe de crasme gen la Lupi sau la Pitici, locuri in care nevertebratele astea se simt in mediul lor, stapani pe situatie.
Raspunde

Radu

Acum 1 an

O mare prostie. In momentul in care vor incepe lucrarile va fi distrus vadul comercial, sufletul pietei. Daca se pierde vadul nu mai conteaza cate locuri de parcare ai sau cate biciclete intra. Va fi doar o parcare mare si urata cu cateva magazine goale la parter.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus