Deoarece concursul a fost lansat cu o zi înainte de intrarea în vigoare a noului normativ privind parcajele, viitoarea clădire care va adăposti la parter piața agroalimentară Cibin, iar la etaje - locuri de parcare, va fi proiectată după vechiul normativ. Unul adoptat în 1997. Este răspunsul dat la una din întrebările pe care birourile de arhitectură le-au transmis în cadrul concursului lansat pentru schimbarea la față a arealului pieței Cibin.
Reprezentanții Ordinului Arhitecților din România (OAR) au dat publicității prima rundă de răspunsuri la întrebările pe care birourile de arhitectură le-au transmis pe subiectul concursului de soluții pentru ”Regenerarea urbană a zonei pieței Cibin”. OAR a fost cooptat drept partener pentru organizarea acestui concurs de către reprezentanții Primăriei Sibiu.
Iar una dintre primele clarificări solicitate în cadrul acestei proceduri este dacă pentru proiectarea parcajului de deasupra viitoarei piețe agroalimentare Cibin se va aplica normativul din 1997 sau cel din 2022. Organizatorii concursului au arătat că, deoarece noul normativ a intrat în vigoare cu o zi după lansare, trebuie luate în considerare standardul stabilit acum 26 de ani. ”Dat fiind că Ordinul MDLPA nr. 172/2023 a intrat în vigoare pe 10.03.2023, iar anunțul de participare pentru prezenta procedură de achiziție a fost publicat în data de 09.03.2023, prevederile Normativului NP 24-2022 nu sunt aplicabile în speță. Pentru proiectarea parcajului se vor aplica prevederile Normativului pentru proiectarea, execuţia, exploatarea şi post-utilizarea parcajelor etajate pentru autoturisme, Indicativ NP 24-1997, aprobat cu Ordinul MLPAT nr. 141/N/1997”, este răspunsul tehnic formulat de către OAR
Obiectivul principal al concursului este acela de a fi livrat Sibiului proiectul optim pentru amenajarea unei noi piețe agroalimentare la parterul unei noi clădiri ridicată peste actualul amplasament, care să aibă deasupra mai multe niveluri pentru o parcare cu cel puțin 325 de locuri pentru autoturisme, 25 pentru motociclete și 50 pentru biciclete. Terasa acestei viitoare construcții ar urma să fie utilizată pentru diferite alte funcțiuni publice, de la restaurante la spații temporare pentru evenimente culturale. Numărul de niveluri al viitoarei clădiri rămâne a rezulta în urma contractului. Bugetul estimat lucrărilor de regenerare urbană a zonei este de 21 de milioane de euro, fără TVA.
Subteranul – prea costisitor în acea zonă
După mai multe întrebări pe tema regimului de înălțime a viitoarei clădiri (limitat doar de prevederile studiului istoric și de asigurarea vizibilității conturului centrului istoric), birourile de arhitectură interesate de acest concurs au solicitat detalii suplimentare și pe subiectul reglementării traficului. ”Având în vedere că o parte din strada Malului/Cibinului este inclusă în zona de concurs, se acceptă reamplasarea acestei porțiuni de stradă, pe lungimea pieței, într-un pasaj subteran?”, este una din întrebări.
Reprezentanții OAR arată, însă, că cei din conducerea Primăriei Sibiu au în vedere dispunerea în subsol cel mult a unor anexe ori spații tehnice, care – eventual – să fie prelungite sub străzile limitrofe. Dar pentru coborârea traficului ori a parcărilor în subteran în acea zonă, nu există fonduri suficiente, având în vedere complexitatea unor astfel de soluții. „Având la bază o suită de studii anterioare realizate de către Autoritatea Contractantă, estimările de cost care fundamentează tema de concurs nu iau în calcul posibilitatea introducerii în subteran a circulațiilor auto sau dispunerea locurilor de parcare în subteran. Concurenții NU vor propune soluții care vizează introducerea în subsol a circulației auto de pe străzile perimetrale pieței sau a locurilor de parcare solicitate prin temă”, se arată în răspunsul oferit.
Reamintim că planurile de acum șase ani ale administrației erau de a amenaja parcarea în subteran, dar după trei ani s-a renunțat la această variantă din cauza costurilor prea ridicate generate de proximitatea râului Cibin.
Înălțimea viitoarei parcări / piețe este limitată de silueta centrului istoric a Sibiului
Iar dacă pe strada Turnului sensurile de circulație trebuie păstrate, circulația auto pe strada Piața Cibin – de exemplu – poate fi eliminată pe latura dinspre centrul istoric al orașului. ”Concurenții pot renunța la traficul auto pe strada Piața Cibin (porțiunea dintre intersecția cu strada Măsarilor și strada Turnului). Soluțiile propuse nu vor întrerupe circulația auto dinspre strada Măsarilor către strada Malului”.
Canalul ascuns care poate nu mai are apă
Viitoarea piață agroalimentară va avea spații comerciale cu o suprafață utilă totală de 3.400 de mp. Din care minim 2.100 de mp trebuie să poată fi închise pe parcursul iernii. „Suprafețele utile propuse au un caracter indicativ, concurenții având libertatea de a modifica aceste suprafețe, în funcție de soluția arhitecturală propusă, cu încadrarea în marja de 15% pentru ansamblul construcției”, mai lămuresc reprezentanții arhitecților. Care mai arată că zona de terasă în aer liber prevăzută pe viitoarea clădire trebuie să deservească aproximativ 200 de persoane, pe când cea de restaurante – prevăzută tot pe acoperiș – „va fi dimensionată pentru maximum 200 de persoane”.
Spațiile viitoarei piețe vor fi amenajate exclusiv la parterul clădirii, iar acest ansamblu va trebui să poată fi ușor de tranzitat (deci nu de ocolit) și de către cei care nu vor fi clienți. „Se vor crea legături pietonale facile atât pe direcția longitudinală, cât și pe direcția transversală a sitului, evitând situațiile în care ansamblul construit e perceput ca o barieră în calea deplasării pietonale”, arată organizatorii concursului.
În fine, unul din detaliile pentru care arhitecții au solicitat lămuriri suplimentare este cel referitor la canalul Morilor, acoperit în prezent și pe care reprezentanții administrației l-au dat ca exemplu, în ideea în care ar putea fi pus în valoare în viitorul proiect. Doar că autoritățile nu știu dacă respectivul canal mai are apă. ”Nu este cunoscută situația apelor subterane, cu excepția cotei variabile a pânzei freatice”.
Lansat în 9 martie 2023, concursul are drept termen limită de depunere a proiectelor ziua de 2 iunie 2023. Până atunci, pe 22 mai 2023 mai este programată o rundă de publicare a răspunsurilor la întrebările de clarificare ale arhitecților interesați de acest proiect.
Sursa foto: documentația realizată pentru acest concurs
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: data concurs piata cibin , raspunsuri concurs , ordinul arhitectilor din roman , concurs solutii piata cibin , concurs piata cibin , parcare piata cibin normative , Primăria Sibiu
Vizualizari: 8948
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Ban Cher
Acum 1 oră
Sibian
Acum 1 oră
Ovidiu
Acum 1 oră
Cetatean
Acum 2 ore
Ion Iliescu (RIP)