Marți,
28.10.2025
Partial Noros
Acum
11°C

Traficul rutier, principala sursă de zgomot în Sibiu. Măsurile de intervenție depășesc 70 de milioane de euro

Traficul rutier, principala sursă de zgomot în Sibiu. Măsurile de intervenție depășesc 70 de milioane de euro

Investiții în infrastructura rutieră, dezvoltarea transportului public și a mijloacelor alternative de mobilitate, managementul traficului, respectiv protejarea zonelor verzi sunt patru domenii în care administrația locală trebuie să intervină concomitent pentru a reduce zgomotul din oraș. Traficul rutier este cea mai importantă sursă de poluare fonică în municipiul Sibiu.

Primăria Sibiu propune aprobarea planului de acțiuni pentru prevenirea și reducerea zgomotului în municipiu, elaborat de o firmă cu acționariat maghiar, Vibrocomp SRL, care a lucrat și la proiecte acustice de la Campionatul Mondial 2022 din Qatar. Documentul va fi supus votului consilierilor locali în ședința din 29 februarie 2024. Planul este actualizat și va fi valabil pentru următorii 5 ani, ultima dată situația zgomotului din Sibiu fiind revizuită în 2019 de către SC Institutul de Cercetări în Transporturi - INCERTRANS SA. 

Potrivit documentului, principalele surse de zgomot din municipiul Sibiu sunt: traficul rutier, mai ales pe artere peste care se suprapun și traseele de transport în comun, precum și activitatea industrială. Firma care a analizat situația zgomotului din oraș a realizat pentru fiecare sursă de zgomot câte o hartă în care a inclus doi parametri acustici, prevăzuți și în legislație – indicatorul de zgomot asociat disconfortului general, și indicatorul de zgomot asociat tulburării somnului din perioada de noapte.

În ceea ce privește zgomotul provocat de traficul rutier, cele mai „gălăgioase” străzi sunt Constituției (între strada General Magheru și Blănarilor), Andrei Șaguna (între Bastionului și Bulevardul Victoriei), Șoseaua Alba Iulia (între Ștrandului și Alpinismului, dar și între Cimitirului și Grâului), precum și strada Maramureșului (între str. Profesor Aurel Popa și str. Cristian).

Depășiri ale nivelului de zgomot se înregistrează și pe următoarele artere:

Datele companiei arată că peste 200 de persoane sunt afectate de zgomotul care depășește pragul de 75 decibeli, iar peste 6.000 – peste 70 decibeli.

Străzile unde se înregistrează depășiri ale pragului pe timp de noapte:

„Autoritatea publică locală trebuie să ia cu prioritate măsuri pentru reducerea zgomotului pe arterele unde se înregistrează valori mai mari de 60 dB, urmând ca în etapa li să intervină şi asupra infrastructurii rutiere unde se înregistrează valori mai mari de 55 dB (doar arterele de circulaţie de categoriile III şi IV)”, se menționează în plan.

În ceea ce privește zgomotul provocat de zonele industriale, datele arată că nu s-au depășit valorile limită admisibile.

Planul de acțiuni conține și o serie de măsuri pentru reducerea zgomotului provocat de traficul rutier. Printre acestea se numără reabilitarea podului de piatră peste Cibin, în dreptul străzii Gladiolelor, realizarea de străzi noi în zonele de restructurare urbană, modernizarea străzii Calea Dumbrăvii, construirea unor zone de tip „Park and Ride” la marginea orașului, implementarea conceptului de zone rezidențiale.

„Buna planificare în dezvoltarea oraşului reprezintă cel mai eficace instrument de prevenire a problemelor de zgomot. Este un instrument pe termen lung care nu va soluţiona problemele imediate, dar pe baza hărţilor strategice de zgomot, planurile de urbanism pot fi adaptate astfel încât să nu permită construirea de noi clădiri rezidenţiale în zonele cu un impact ridicat al zgomotului şi amplasarea de noi surse generatoare de zgomot (rutier, feroviar sau industrial) lângă zonele rezidenţiale sau lniştite”.

Documentul mai cuprinde și unele proiecte de infrastructură rutieră pentru care Primăria Municipiului Sibiu își asumă punerea în aplicare. Este vorba despre coridorul integrat de mobilitate urbană – Calea Șurii Mici (estimat la 12 milioane euro), coridorul integrat de mobilitate urbană – Dumbrăvii-Piața Unirii (estimat la 3,3 milioane euro), coridorul integrat de mobilitate urbană – strada Lungă (estimat la 3,1 milioane euro), coridorul integrat de mobilitate urbană – Cisnădiei (estimat la 1,8 milioane euro), legătura între tilișca/Valea Aurie și cartierul Turnișor (1,5 milioane euro), legătura strada Zăvoi – cartier Ștrand (2,6 milioane euro), alternativa pentru conectare Gușterița/Reșița și cartierul Veteranilor de Război (8,7 milioane euro), dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru accesibilizare cartiere și zone de expansiune urbană, în conformitate cu PUG (15 milioane euro), modernizarea rețelei de străzi de interes local (16,2 milioane euro), modernizare strada Bruxelles și strada Varșovia (6,6 milioane euro), amenajare str. Viitorului în zona pod CF (3,6 milioane euro).

Costul estimativ total al tuturor măsurilor în domeniul intervenţiilor în infrastructura rutieră este estimat la 74,63 milioane euro.

Citește și: Cele mai zgomotoase străzi din Sibiu. Planurile Primăriei până în 2035 și care sunt zonele de liniște din oraș

„Planul de acţiune pentru următorii 5 ani trebuie completat cu o strategie pe termen mai lung care să ilustreze viziunea pe termen lung de reducere a zgomotului. Adesea, va deveni evident că multe din ideile dezvoltate în elaborarea planului se soluţionează mai bine într-un termen mai îndelungat. Acest lucru este valabil în special pentru măsurile de reducere a zgomotului potenţial foarte costisitoare. Astfel, măsurile preconizate a se realiza pe termen lung şi care pot influenţa în sensul reducerii nivelul de zgomot din oraş sunt prezentate în tabelul următor”, se mai menționează în planul de acțiuni la capitolul „strategii pe termen lung”.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Vizualizari: 2043

Ion Surdu

de Ion Surdu

Redactor

Comentarii

12 comentarii

Avem primarie ??

Acum 1 an

"Autoritatea publică locală trebuie să ia cu prioritate măsuri pentru reducerea zgomotului" Pai harta zgomotului e rostogolita an de an si nu se intampla nimic. Primaria nu ia nici o masura, copacii si vegetatia e tot mai rara, iar cercopitecii ce-si tureaza motoarele zi de zi, nu sunt verificati de militie. Ce sa mai zicem de schimbarea culoarului de zbor al avioanelor sau de reducerea zborurilor dupa ora 24.00 ? ZEROO asteptari de la primarie in ceea ce priveste calitatea vietii sibienilor.
Raspunde

Daniel Timpan

Acum 1 an

Sa i-o spună cui vor ei ca orășelul acesta mediu de provincie chiar are poluare de orice fel și nu este o alta modalitate de sifonarea câtorva zeci de milioane de euro . Asa sunt toate pseudoinvestitiile gen Qatar și Dubai . Alți bani aruncați pe geam care cu siguranță ar putea fi folosiți pentru o cauza mai buna
Raspunde

K.Samuel

Acum 1 an

Traficul scolar, principală sursa a traficului in Sibiu! Acum e vacanță si se merge prin oraș ca ambulanța. Daca primăria ar face un sistem de trafic in comun coerent, axat pe servirea elevilor din oraș si periferie, mare parte din problema traficului ar fi rezolvată. Nici nu trebuie sa inventeze ei roata, sunt exemple in vest (Polonia, Spania, Austria) unde lucrurile funcționează fantastic! Acum nu mai avem scuza ca nu avem bani... am ajuns sa vedem ca pe lângă bani, avem, si am avut tot timpul nevoie, de creiere.
Raspunde

Statul esuat roman

Acum 1 an

politia doarme si mai ales seara avem raliuri si masini modificate zgomotoase pe toate arterele principale dar si in parcari de hypermarketuri
Raspunde

Xxx

Acum 1 an

Inca un argument imporiva centurii sud ! Sa nu cumva sa i deranjati pe cei care ...iubitori de natura...au invadat natura sa si faca case de vacanta si cai de acces si acum nu vor sa fie deranjati! A..cind ei au ...deranjat natura...era ok
Raspunde

@Xxx

Acum 1 an

inca unul care nu stie ce vorbeste despre centura Sud. Turnisorul, Strandul, Valea Aurie vor fi la circa 7 km distanata (prin oras !) de cele mai apropiate intrari (Cristian/Tropini sau Sevis) pe centura inutila. Pana faci 7 km + ocolul + destinatia , e mai scurt si rapid prin oras! Asadar NU VA PRELUA TRAFICUL ZILNIC! 700 MIL. EURO, BANI PUBLICI RISIPITI AIUREA, doar in beneficiul constructorilor, NU al cetatenilor.
Raspunde

Xxx

Acum 1 an

Inca o gindire comunista! Deci sa ni mai facem centura ca sint nu stiu citi km de la x la y. Corect...in stilul asta Sibiul nefiind un mare oras nu trebuia facuta nici centura existenta ca sint iar nu stiu cit km de la x la y si e mai bine brin oras! Suoer gindire! Da no prob aveti o casa sau libada in zona si nu vreti sa fiti deranjat de aia masurati km. D d voastra sau altii de ce n ati ramas in oras si v ati construit casa in mijlocul naturii deranjind o???? Nu va era mai comod la et 10 pe M Viteazul????? Ca aveti gindire de ....blocar! Or fi nu stiu citi km de la x la y da macar 10..20/ din masini daca folosesc aceea centura se mai aeriseste centrul! A...va deranjeaza siesta de comunist la casa de vacanta...? Asta e...sa fi ramas la et 10

Raspunde

Xxx

Acum 1 an

Ca m ati...enervat ...m am uitat putin pe un traseu ...ipotetic V Aron...Continental...aveati dreptate prin oras distanta e jumatate fata de traseul pe centura actuala. Deci dupa d voastra nici asta nu trebuia facuta! Scuze da demonstrati un ...cretinism...rar!!

Raspunde

Nonick

Acum 1 an

Reduceți viteza maximă în oraș la 30 km/h (și asigurați-vă că e respectată) și o să scadă și zgomotul, și accidentele.
Raspunde

Viteza

Acum 1 an

Viteza reală de deplasare este sub 30km/h. Indiferent care este limita, întotdeauna sunt cei care nu o respectă. În plus zgomotul excesiv este făcut de cei cu evacuări modificate care “pocnesc” și “urlă” și la 30km/h (autovehicule, motociclete, ATV-uri). Cât timp poliția nu ia măsuri, putem modifica orice lege degeaba.
Raspunde

Nonick

Acum 1 an

30 km/h o fi acum viteza medie. Eu vorbesc despre cea maximă.
Raspunde

Ion

Acum 1 an

Onorata Comisie rutiera a primariei se va trezi si anul acesta din hibernare tot cu ideea bumperelor,panaceu universal ptr circulatia din oras. Unde sunt decibeli sunt 2 lucruri implicate:tobe modificate si viteza ,amplificate de INDOLENTA POLITIEI RUTIERE ,a caror sefi nu pot /nu stiu/nu vor sa ordone misiuni cu aparatura radar in aceste zone critice la ore care se merita(22-03) si nu pot rezolva dotarea cu decibelmetru omologat.Asa ,orientativ orice rutierist are mobil,sunt aplicatii gratuite care pot orienta asupra valorii poluarii sonore de unele vehicule ce pot fi retinute ptr verificare(inclusiv motociclete!).
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus