Din cauza unor complicații cadastrale pentru care dă vina pe Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Sibiu și primari, proprietarii a 535 de terenuri expropriate pentru primul lot al autostrăzii Sibiu – Pitești nu vor mai putea fi despăgubiți. Iar din cele 1.306 imobile expropriate, bani au fost plătiți pentru doar 61, restul terenurilor fiind în complicate situații. Datele sunt transmise sub semnătura ministrului Transporturilor, la aproximativ trei ani de la exproprieri și la un an de la deschiderea circulației pe autostrada în discuție.
Din ce cauză proprietarii de terenuri din zona Boița nu și-au primit banii pentru terenurile a căror expropriere a fost demarată din 2018, câți sunt în această situație și care este calendarul remedierii acestor probleme sunt rezumatele celor trei întrebări adresate de deputatul Raluca Turcan (PNL) printr-o interpelare depusă pe numele ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban.
Consultă aici interpelarea adresată ministrului Transporturilor
Întrebarea a fost adresată la jumătatea lunii trecute, după ani de zile în care proprietarii de terenuri din zona Boița (inclusiv Șelimbăr și Tălmaciu) se plâng de faptul că „derizoriile” despăgubiri nu le-au fost plătite. Răspunsul ministrului Transporturilor poartă data de 30 octombrie 2025, se întinde pe opt pagini și răspunde doar parțial întrebărilor.
În prima parte, ministrul înșiră întreaga procedură și legislație pe care le presupun exproprierile. În ceea ce privește cele 1.306 „imobile proprietate privată” expropriate pentru autostrada Sibiu – Boița (secțiunea întâi a autostrăzii Sibiu – Pitești), cifrele prezentate de ministru sunt dezastruoase. Pentru doar 61 de imobile au fost efectuate despăgubiri, iar în cazul altor 130 de terenuri plata despăgubirilor așteaptă după câteva demersuri birocratice care depind de adoptarea unor hotărâri de Guvern.
Cu restul, rezolvarea fie mai are mulți pași de parcurși, fie nu există. „Pentru 1.109 imobile, din motive independente de voința CNAIR și a Asocierii Societatea Civilă de Avocați «Teaha & Fuzesi» - Primul Meridian SRL - «Portnoi și Asociații» SPARL, cu care instituția noastră are contract de furnizare de servicii, sunt în imposibilitatea obiectivă să presteze serviciile de întocmire a documentațiilor cadastrale individuale și de emitere a proceselor-verbale și a hotărârilor de stabilire a despăgubirilor deoarece: nu sunt avizate și recepționate planurile parcelare cu numere atribuite și cărți funciare deschise, sens în care nu pot fi întocmite documentațiile cadastrale individuale cu poziționare certă”, se arată în răspunsul transmis deputatei de Sibiu, Raluca Turcan.
Răspuns în care se mai arată că „este necesară reconfigurarea graficii de sub culoar în funcție de cadastrul sistematic/lipsesc acte de proprietate/există lucrări de cadastru sistematic nefinalizate/amplasamentul este neidentificat”.
Ministrul Transporturilor despre Boița: „apare situația complexă”
După ce ministrul mai descrieri proceduri în care nu au mai fost făcute demersuri din 2023 (în cazul localităților Șelimbăr și Tălmaciu), acesta trece la proprietarii de terenuri din Boița, caz în care folosește sintagma „apare situația complexă”.
Este vorba de 535 de terenuri, pentru care procedurile de expropriere au încercat să aibă la bază trei tipuri de hărți: cele bazate pe vechile cărți funciare de la finele anilor 1800 – începutul anilor 1900, cele bazate pe datele furnizate de Primăria Boița pe baza registrului agricol („și care sunt diferiți de cei menționați în cărțile funciare”) și cele bazate pe măsurătorile din teren „efectuate la întocmirea lucrărilor de cadastru sistematic”.
„Suprapunând cele trei tipuri de grafică în interiorul coridorului de expropriere s-a constatat faptul că între ele nu există niciun numitor comun, în sensul că nu pot fi comparate nici ca amplasament al imobilelor, nici ca proprietari/deținători. Cu alte cuvinte, la acest moment există pentru același imobil mai multe variante de suprafață afectată și proprietari diferiți, fiind în imposibilitatea obiectivă de a determina legalitatea acestor operațiuni”, descrie ministrul Transporturilor.
Lucrurile devin și mai complicate: lucrările de cadastru sistematic efectuate în Boița s-au oprit la limita de expropriere a autostrăzii. În 2023, reprezentanții Cadastrului sibian s-au întâlnit cu firmele implicate în expropriere. Fără mare rezultat. „Cu ocazia ședinței, Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Sibiu a furnizat subscrisei, pe suport optic (memory stick USB) un număr de aproximativ 4.000 de Cărți funciare vechi din zona afectată de coridorul de expropriere. Aceste Cărți Funciare vechi se impun a fi analizate individual pentru a determina care vizează imobilele expropriate și care vizează imobilele neexpropriate. Cu alte cuvinte, ne-am regăsit în situația în care oficiul de cadastru nu era în măsură să furnizeze planurile cu imobilele afectate și proprietarii aferenți”.

Ministrul Transporturilor, Ciprian Constantin Șerban, dă vina pe alții pentru faptul că autostrada pe care se circulă de un an de zile este ridicată pe terenuri ai căror proprietari nu primesc despăgubiri. Sursa foto: Facebook / Ciprian Șerban
După 2023, au mai fost efectuate ceva lucrări, dar situația s-a blocat la comunicarea de către OCPI Sibiu a „extraselor de carte funciară care au stat la baza identificării proprietarilor imobilelor afectate de amplasamentul obiectivului de investiții în care să fie notată suprapunerea imobilelor cu coridorul de expropriere”, pas birocratic prevăzut într-un ordin al directorului general al ANCPI.
„Extrasele CF nu au fost transmise, iar la momentul la care s-au întocmit lucrările de cadastru sistematic notările privind suprapunerea cu coridorul de expropriere trebuiau transcrise în noile cărți funciare”, mai justifică ministrul Transporturilor de ce oamenii nu și-au primit banii pe terenurile care le-au fost expropriate.
Concluzia finală, „despăgubirile nu vor mai fi date”, este scrisă de către ministru în cuvinte mai multe. „În condițiile în care există trei baze de lucru, fără a exista niciun element comun între acestea, unitățile teritorial-administrative nu emit adeverințe din care să rezulte proprietarul și suprafața, iar OCPI Sibiu a validat lucrările de cadastru sistematic până la limita coridorului de expropriere (neexistând mențiunea unde se regăsește diferența de suprafață) rezultă cu puterea evidenței că expropriatorul, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este în imposibilitatea obiectivă de a finaliza procedurile (...)”, semnează Ciprian Constantin Șerban, ministrul Transporturilor.
Răspunsul său continuă cu situația exproprierilor pentru autostrada Sibiu – Făgăraș, pentru care despăgubirile sunt condiționate de „buna derulare a procedurilor”.
Consultă aici, în format integral, răspunsul ministrului Transporturilor
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 3654


Ultimele comentarii
Acum 7 ore
Plot twist
Acum 7 ore
Taiati-le privilegiile odată!
Acum 8 ore
Sibian
Acum 8 ore
Radu
Acum 10 ore
Cici