Joi,
13.11.2025
Cer Senin
Acum
-1°C

Ministrul Transporturilor scrie că sute de sibieni expropriați pentru autostrada către Pitești nu vor fi despăgubiți: „Rezultă cu puterea evidenței”. Dă vina pe Cadastru și primari

Ministrul Transporturilor scrie că sute de sibieni expropriați pentru autostrada către Pitești nu vor fi despăgubiți: „Rezultă cu puterea evidenței”. Dă vina pe Cadastru și primari
Prima secțiune a autostrăzii Sibiu – Boița este construită peste terenurilor unor oameni cărora autoritățile le transmit că nu îi pot despăgubi. Sursa foto: Turnul Sfatului 

Din cauza unor complicații cadastrale pentru care dă vina pe Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Sibiu și primari, proprietarii a 535 de terenuri expropriate pentru primul lot al autostrăzii Sibiu – Pitești nu vor mai putea fi despăgubiți. Iar din cele 1.306 imobile expropriate, bani au fost plătiți pentru doar 61, restul terenurilor fiind în complicate situații. Datele sunt transmise sub semnătura ministrului Transporturilor, la aproximativ trei ani de la exproprieri și la un an de la deschiderea circulației pe autostrada în discuție.

Din ce cauză proprietarii de terenuri din zona Boița nu și-au primit banii pentru terenurile a căror expropriere a fost demarată din 2018, câți sunt în această situație și care este calendarul remedierii acestor probleme sunt rezumatele celor trei întrebări adresate de deputatul Raluca Turcan (PNL) printr-o interpelare depusă pe numele ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban.

Consultă aici interpelarea adresată ministrului Transporturilor

Întrebarea a fost adresată la jumătatea lunii trecute, după ani de zile în care proprietarii de terenuri din zona Boița (inclusiv Șelimbăr și Tălmaciu) se plâng de faptul că „derizoriile” despăgubiri nu le-au fost plătite. Răspunsul ministrului Transporturilor poartă data de 30 octombrie 2025, se întinde pe opt pagini și răspunde doar parțial întrebărilor.

În prima parte, ministrul înșiră întreaga procedură și legislație pe care le presupun exproprierile. În ceea ce privește cele 1.306 „imobile proprietate privată” expropriate pentru autostrada Sibiu – Boița (secțiunea întâi a autostrăzii Sibiu – Pitești), cifrele prezentate de ministru sunt dezastruoase. Pentru doar 61 de imobile au fost efectuate despăgubiri, iar în cazul altor 130 de terenuri plata despăgubirilor așteaptă după câteva demersuri birocratice care depind de adoptarea unor hotărâri de Guvern. 

Cu restul, rezolvarea fie mai are mulți pași de parcurși, fie nu există. „Pentru 1.109 imobile, din motive independente de voința CNAIR și a Asocierii Societatea Civilă de Avocați «Teaha & Fuzesi» - Primul Meridian SRL - «Portnoi și Asociații» SPARL, cu care instituția noastră are contract de furnizare de servicii, sunt în imposibilitatea obiectivă să presteze serviciile de întocmire a documentațiilor cadastrale individuale și de emitere a proceselor-verbale și a hotărârilor de stabilire a despăgubirilor deoarece: nu sunt avizate și recepționate planurile parcelare cu numere atribuite și cărți funciare deschise, sens în care nu pot fi întocmite documentațiile cadastrale individuale cu poziționare certă”, se arată în răspunsul transmis deputatei de Sibiu, Raluca Turcan.

Răspuns în care se mai arată că „este necesară reconfigurarea graficii de sub culoar în funcție de cadastrul sistematic/lipsesc acte de proprietate/există lucrări de cadastru sistematic nefinalizate/amplasamentul este neidentificat”.

Ministrul Transporturilor despre Boița: „apare situația complexă”

După ce ministrul mai descrieri proceduri în care nu au mai fost făcute demersuri din 2023 (în cazul localităților Șelimbăr și Tălmaciu), acesta trece la proprietarii de terenuri din Boița, caz în care folosește sintagma „apare situația complexă”.

Este vorba de 535 de terenuri, pentru care procedurile de expropriere au încercat să aibă la bază trei tipuri de hărți: cele bazate pe vechile cărți funciare de la finele anilor 1800 – începutul anilor 1900, cele bazate pe datele furnizate de Primăria Boița pe baza registrului agricol („și care sunt diferiți de cei menționați în cărțile funciare”) și cele bazate pe măsurătorile din teren „efectuate la întocmirea lucrărilor de cadastru sistematic”.

„Suprapunând cele trei tipuri de grafică în interiorul coridorului de expropriere s-a constatat faptul că între ele nu există niciun numitor comun, în sensul că nu pot fi comparate nici ca amplasament al imobilelor, nici ca proprietari/deținători. Cu alte cuvinte, la acest moment există pentru același imobil mai multe variante de suprafață afectată și proprietari diferiți, fiind în imposibilitatea obiectivă de a determina legalitatea acestor operațiuni”, descrie ministrul Transporturilor.

Lucrurile devin și mai complicate: lucrările de cadastru sistematic efectuate în Boița s-au oprit la limita de expropriere a autostrăzii. În 2023, reprezentanții Cadastrului sibian s-au întâlnit cu firmele implicate în expropriere. Fără mare rezultat. „Cu ocazia ședinței, Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Sibiu a furnizat subscrisei, pe suport optic (memory stick USB) un număr de aproximativ 4.000 de Cărți funciare vechi din zona afectată de coridorul de expropriere. Aceste Cărți Funciare vechi se impun a fi analizate individual pentru a determina care vizează imobilele expropriate și care vizează imobilele neexpropriate. Cu alte cuvinte, ne-am regăsit în situația în care oficiul de cadastru nu era în măsură să furnizeze planurile cu imobilele afectate și proprietarii aferenți”.

Ministrul Transporturilor, Ciprian Constantin Șerban, dă vina pe alții pentru faptul că autostrada pe care se circulă de un an de zile este ridicată pe terenuri ai căror proprietari nu primesc despăgubiri. Sursa foto: Facebook / Ciprian Șerban

După 2023, au mai fost efectuate ceva lucrări, dar situația s-a blocat la comunicarea de către OCPI Sibiu a „extraselor de carte funciară care au stat la baza identificării proprietarilor imobilelor afectate de amplasamentul obiectivului de investiții în care să fie notată suprapunerea imobilelor cu coridorul de expropriere”, pas birocratic prevăzut într-un ordin al directorului general al ANCPI.

„Extrasele CF nu au fost transmise, iar la momentul la care s-au întocmit lucrările de cadastru sistematic notările privind suprapunerea cu coridorul de expropriere trebuiau transcrise în noile cărți funciare”, mai justifică ministrul Transporturilor de ce oamenii nu și-au primit banii pe terenurile care le-au fost expropriate.

Concluzia finală, „despăgubirile nu vor mai fi date”, este scrisă de către ministru în cuvinte mai multe. „În condițiile în care există trei baze de lucru, fără a exista niciun element comun între acestea, unitățile teritorial-administrative nu emit adeverințe din care să rezulte proprietarul și suprafața, iar OCPI Sibiu a validat lucrările de cadastru sistematic până la limita coridorului de expropriere (neexistând mențiunea unde se regăsește diferența de suprafață) rezultă cu puterea evidenței că expropriatorul, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este în imposibilitatea obiectivă de a finaliza procedurile (...)”, semnează Ciprian Constantin Șerban, ministrul Transporturilor.

Răspunsul său continuă cu situația exproprierilor pentru autostrada Sibiu – Făgăraș, pentru care despăgubirile sunt condiționate de „buna derulare a procedurilor”. 

Consultă aici, în format integral, răspunsul ministrului Transporturilor

Citește și Noi exproprieri la Boița, în condițiile în care nu au venit banii nici pentru tronsonul 1 din Sibiu – Pitești. ”Se circulă de aproape un an și oamenii nu și-au primit banii”

 

 

 

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

6 comentarii

Alina

Acum 4 zile

Cat de tută sa fi Raluca Turcan , te faci de tot cacatul în fața tuturor și mai ales în fața Ministrului Transporturilor sa ieși să-l ataci când de fapt conducerea OCPI Sibiu este PNL!???????????????????????? Să te faci de tot rahatul ca nu ești informată si nu știi despre ce vorbești cum ai făcut în toată cariera ta politică . Ești președinte PNL Sibiu, deputat, ai căzut între scaune și s a dovedit încă o dată ca ați promovat oameni incompetenți și șpăgari! Este o replica argumentată data ție ,de Ministrul Transporturilor și încă o dată se dovedește ca ești slab pregătită alături de oamenii pe care îi promovezi în instituțiile din județ! Un semn al incompetenței și o slăbiciune pe care le vei simții la următoarele alegeri PNL . Inclusiv primarii din județ sunt revoltați de minciunile și neputința ta de a-i ajuta cu problemele cu care se confrunta! Cum mai dai ochii cu oamenii care nu vor mai fi despăgubiți datorită incompetenței PNL Sibiu! Hai sa vedem dacă ești asumată și promovezi acest articol așa cum faci cu multe altele!????????????
Raspunde

Sa plateasca

Acum 4 zile

Demisia si despagubiri la OCPI, Prefectura si cadastristul care a castigat Contractul de cadastrare la Boita acum 15 ani Legile proprietatii 18/91 nefinaluzate in 2025?
Raspunde

Forest Gump

Acum 4 zile

E o golaneala incredibila si nimeni nu spune nimic. La Turnu Rosu am depus cerereri de rectificare din data de 15.05.2024. Legal in 3 luni trebuia sa primim raspunsurile. Intre timp firma unui politician din Alba a intrat in insolventa si s-a blocat totul. Nimeni din primarie nu comunica motivele blocarii, angajatii TBL nu mai raspund la telefon. Daca vrei sa-ti faci lucrarea individual, esti blocat de OCPI Sibiu pe motiv ca e cadastrarea in lucru. Personal am 12 cereri de rectificare pentru ca toate s-au facut din pix, din birou si nimic nu corespunde cu realitatea din teren. Practic au mutat terenurile in toate directiile, desi in cazul meu era simpla treaba. Toate terenurile sunt intr-o singura proprietate, ingradita. Normal trebuia masurata intreaga suprafata si trebuia emis un singur nr cadastral pentru intreaga suprafata. In schimb, cand am vazut lucrarea provizorie, absolut nimic nu mai batea cu hartile topografice vechi. Nici in clipa de fata nu stim stadiul lucrarilor. Au furat banii europeni si au abandonat tot. E o ticalosie fara margini ce se intampla.
Raspunde

Corbul

Acum 4 zile

Din propre experiemta,primaria nu-si face treba 100% numai 85%,dar daca sai la cap,o cafea,ceva,se face.
Raspunde

Newman

Acum 4 zile

Cine a votat mucusor progresist proeuropean ca sa ramana la conducerea tarii cei care ne fura de 30 de ani, se poate bucura!
Raspunde

Constantin

Acum 4 zile

Boita a fost foarte dezavantajata, oamenii nu isi mai pot muncii pamantul, nu au fost despagubiti ,nu mai au preot in sat, doar navetist, asa ca au ramas doar cu Lotrioara ,Lazaret si Paltin,dar boicenii au sansa navetei la Sibiu,Talmaciu pentru un loc de munca ,datorita autostrazii care le-a distrus campul agricol.E posibil ca Boita sa fie alipita Talmaciului ca acesta sa nu isi piarda statutul de oras(minim 10000 locuitori),ceea ce va fi un mare dezavantaj.Cat au fost separati de Talmaciu au mai primit bani cu care au mai pus la punct comuna,cat timp erau la Talmaciu primeau bani putini ,firimituri fata de ceea ce este acum.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus