În Aeroportul Internațional Sibiu, sibienii au investit din proprii lor bani 77 de milioane de euro, pentru modernizarea pistei și a terminalului în perioada 2006 - 2010. Apoi, în 2012, conducerea din acea vreme a Aeroportului a convins sibienii că reducerea tarifelor, acordarea unor ajutoare de 15 milioane de lei companiilor de zbor și subvenționarea activității aeroportului vor duce la creșterea numărului de curse și de pasageri. 575.000 de pasageri spuneau că vom avea în 2016. 330.000 se mai estimează acum. 7,8 milioane de lei trebuiau acordate până acum companiilor aviatice sub forma ajutoarelor de stat. Doar 0,2 milioane au fost acordate în realitate.
Cea mai mare investiție realizată la Sibiu cu fonduri exclusiv locale este, fără tăgadă, modernizarea Aeroportului Internațional Sibiu, proiect care a consumat mai bine de 77 de milioane de euro în perioada 2006 – 2010. Cum numărul curselor era în continuare redus, iar cele de tip low-cost lipseau cu desăvârșire, autoritățile au decis în anul 2012 să opereze trei modificări importante: reducerea tarifelor aeroportuare, subvenționarea activității aeroportului și acordarea de ajutoare de stat companiilor care deschid noi rute de la Sibiu. Toate aveau același scopuri: creșterea numărului de curse operate de la Sibiu, implicit creșterea numărului de pasageri și, ulterior, intrarea Regiei Autonome Aeroportul Sibiu SA într-o zonă de confort economic care să nu mai solicite nevoia de subvenționare a activității.
Cum vedeau anul 2016 aleșii din 2012
De la 28 de euro pe pasager îmbarcat, tarifele operate de AIS au coborât la o medie de 7,7 euro pe pasager îmbarcat în 2012. În același an, autoritățile județene anunțau acordarea unor ajutoare de stat în valoare totală de 15 milioane de lei companiilor care vor deschide noi curse de la Sibiu. Acordarea ajutoarelor de stat a fost subiectul unor demersuri efectuate inclusiv la Comisia Europeană și a devenit operabilă din 2013, în urma adoptării unei hotărâri de către Consiliul Județean Sibiu. Bugetul estimat pentru acordarea ajutoarelor de stat era defalcat pe cinci ani: 2,7 milioane de lei pentru anul 2013, 2,6 mil. de lei pentru 2014, 2,5 mil, lei pentru 2015, alte 2,4 milioane de lei în 2016 și, în fine, 2,1 milioane de lei de acordat drept ajutoare de stat în 2017. Practic, acești bani urmau plătiți direct companiilor low-cost care vin să opereze de la Sibiu noi rute. Banii pot fi folosiți de aceste companii doar pentru cheltuielile de instalare și de marketing și nu pot depăși 40% din bugetul total alocat de companii acestui gen de investiții. Potrivit schemei de ajutoare de stat propuse, numărul maxim de companii ce ar urma să primească finanțare este de zece. Companiile care beneficiază de aceste ajutoare sunt obligate, prin contract, să opereze noile rute pe o perioadă dublă faţă de cea în care au fost subvenţionate. În paralel, odată cu reducerea tarifelor, activitatea aeroportului trebuia subvenționată, în discuție fiind alocarea unor sume de aproximativ un milion de euro anual, până în 2017 inclusiv. În 2017 aeroportul va avea atâția pasageri de îmbarcat încât nu va mai fi nevoie de subvenție, arătau autoritățile din 2012. Care, în acel an, înșirau numărul de pasageri care urmau a fi deserviți de AIS. Iar potrivit statisticilor de atunci, în 2016 Sibiul ar fi trebuit să numele pe aeroport 575.000 de pasageri (500.000 pe cursele internaționale, restul pe curse naționale). Previziunile actualizate iau în calcul, însă, un număr de 330.000 de pasageri în 2016, din care 169.168 îmbarcați (pentru care se plătesc taxe de aeroport).
Ajutoarele de stat: 0,2 în loc de 7,5
Imediat după ce acordarea de ajutoare de stat a fost aprobată de Comisia Europeană și Consiliul Concurenței, autoritățile au lansat mai multe licitații publice pentru deschiderea de noi curse de la Sibiu către Italia, Spania, Franța, Anglia și Germania. Însă niciun operator aerian nu s-a arătat interesat, în ciuda acestor ajutoare și a reducerii tarifelor. A urmat demiterea de către președintele CJ Sibiu, Ioan Cindrea, a directorului Aeroportului din acea vreme – Augustin Sava, iar pentru noua conducere a fost organizat un concurs. În tot acest timp, anul 2013 a curs fără ca nicio companie să deschidă vreun zbor de la Sibiu. Prin urmare, din cele 2,7 milioane de lei alocate pentru ajutoare de stat, nu s-a mai cheltuit niciun lei. Abia în vara lui 2014 avea să fie inaugurată prima cursă low-cost de la Sibiu către Londra, rută urmată de Sibiu - Dortmund. Operatorii acestor curse sunt ungurii de la Wizz Air, singurii care, până acum, au primit ajutoarele de stat în care își puneau nădejdea autoritățile. Doar că, nici în 2014 și 2015, cuantumul acestor ajutoare nu s-a apropiat de estimări. ”Cuantumul acestor ajutoare a fost de 129.152 lei în anul 2014 şi de 104.940 lei în anul 2015”, se arată într-un răspuns transmis ziarului Turnul Sfatului de conducerea Consiliului Județean Sibiu. La un simplu calcul, din cele 7,8 milioane de lei alocate în perioada 2013 – 2015 pentru acordarea de ajutoare de stat, rezultă că, în realitate, au fost plătite doar 234.092 lei.
Subvenții de peste 18 milioane de lei
Cum numărul curselor și al pasagerilor nu a crescut conform estimărilor, activitatea Aeroportului Internațional Sibiu a trebuit subvenționată an de an. În 2013, cuantumul total al subvențiilor acordate din bugetul județului a fost de 6,52 de milioane de lei. În 2015, volumul acestor subvenții a fost de 6,96 milioane de lei, iar anul trecut – 5,34 de milioane de lei (în condițiile în care totalul veniturilor realizate de AIS în 2015 a fost de 18,3 milioane de lei, inclusiv aceste subvenții). Din cele 18,83 de milioane de lei acordate drept subvenție AIS în ultimii trei ani, 6,73 de milioane de lei au fost folosite pentru investiții, iar restul de 12 milioane de lei – pentru plata salariilor și a celorlalte cheltuieli de funcționare.
”Toți asta ne spun: tarife cât mai reduse”
Tarifele aeroportuare de la Sibiu sunt, în continuare, mai ridicate decât cele practicare la Târgu Mureș, de exemplu. Județ în care, în prezent, Comisia Europeană derulează o investigație tocmai din cauza tarifelor ”aparent neobișnuit de scăzute”. Or, tocmai aceste tarife determină, în cea mai mare măsură și de multe ori, companiile să deschidă curse low-cost către diferite destinații. ”Toți asta ne spun: tarife cât mai reduse”, declară Marius Gîrdea, directorul general al Aeroportului Internațional Sibiu. El spune că și anul acesta vor mai fi lansate licitații pentru acordarea de ajutoare de stat companiilor care deschid noi zboruri. ”Într-un timp foarte scurt, maxim o lună, noi vom mai lansa mai multe licitații. Am discutat cu companiile, le-am explicat care sunt condițiile. Important este să participe cât mai mulți, căci, până la urmă, concurența creează beneficii. Două - Italia, două - Spania și una către Paris vor fi rutele scoase la licitație, sunt cele rezultate în urma studiului efectuat în acest sens. Dacă vor apărea și altele, sunt ca urmare a discuțiilor pe care le-am avut cu companiile. Până la urmă, aici se întrepătrund două interese: al nostru pentru anumite zone și cel al companiilor, așa cum cred acestea că ar fi fezabil să deschidă o altă rută. Pentru noi este important și acest caz, în care o companie vine la noi să conecteze Sibiul cu un alt oraș din Europa, pentru că se traduce în creșterea numărului de pasageri”, mai spune Gîrdea. În prezent, de la Sibiu se poate zbura folosind curse regulate către Viena, Munchen, Londra, Stuttgart și Dortmund. Din martie anul acesta, va fi inaugurată și ruta către Koln (două zboruri săptămânale). Pe AIS Sibiu operează, în prezent, cinci companii aeriene: Tarom, Lufthansa, Blue Air, Wizz Air și Austrian Airlines.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: Zborul Blue Air , Ioan Cindrea , Consiliul Judetean Sibiu , Târgu Mureș , Comisia Europeană , Turnul Sfatului , Consiliului Județean Sibiu , Augustin Sava , Consiliul Concurenţei , Marius Gîrdea , Wizz Air Sport Arena Streetbal , Austrian Airlines , Regiei Autonome Aeroportul Sib , În Aeroportul Internațional Si
Vizualizari: 4601
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Cornel Sibianul
Acum 2 ore
Ada
Acum 2 ore
Ioan Rotar
Acum 2 ore
Rotar
Acum 3 ore
EVREU