Duminică,
17.08.2025
Partial Noros
Acum
20°C

”Poveștiri” cu avioane: n-au mai venit 245.000 de pasageri și n-au mai plecat 7,5 milioane de lei

”Poveștiri” cu avioane: n-au mai venit 245.000 de pasageri și n-au mai plecat 7,5 milioane de lei

În Aeroportul Internațional Sibiu, sibienii au investit din proprii lor bani 77 de milioane de euro, pentru modernizarea pistei și a terminalului în perioada 2006 - 2010. Apoi, în 2012, conducerea din acea vreme a Aeroportului a convins sibienii că reducerea tarifelor, acordarea unor ajutoare de 15 milioane de lei companiilor de zbor și subvenționarea activității aeroportului vor duce la creșterea numărului de curse și de pasageri. 575.000 de pasageri spuneau că vom avea în 2016. 330.000 se mai estimează acum. 7,8 milioane de lei trebuiau acordate până acum companiilor aviatice sub forma ajutoarelor de stat. Doar 0,2 milioane au fost acordate în realitate.

Cea mai mare investiție realizată la Sibiu cu fonduri exclusiv locale este, fără tăgadă, modernizarea Aeroportului Internațional Sibiu, proiect care a consumat mai bine de 77 de milioane de euro în perioada 2006 – 2010. Cum numărul curselor era în continuare redus, iar cele de tip low-cost lipseau cu desăvârșire, autoritățile au decis în anul 2012 să opereze trei modificări importante: reducerea tarifelor aeroportuare, subvenționarea activității aeroportului și acordarea de ajutoare de stat companiilor care deschid noi rute de la Sibiu. Toate aveau același scopuri: creșterea numărului de curse operate de la Sibiu, implicit creșterea numărului de pasageri și, ulterior, intrarea Regiei Autonome Aeroportul Sibiu SA într-o zonă de confort economic care să nu mai solicite nevoia de subvenționare a activității.

Cum vedeau anul 2016 aleșii din 2012

De la 28 de euro pe pasager îmbarcat, tarifele operate de AIS au coborât la o medie de 7,7 euro pe pasager îmbarcat în 2012. În același an, autoritățile județene anunțau acordarea unor ajutoare de stat în valoare totală de 15 milioane de lei companiilor care vor deschide noi curse de la Sibiu. Acordarea ajutoarelor de stat a fost subiectul unor demersuri efectuate inclusiv la Comisia Europeană și a devenit operabilă din 2013, în urma adoptării unei hotărâri de către Consiliul Județean Sibiu. Bugetul estimat pentru acordarea ajutoarelor de stat era defalcat pe cinci ani: 2,7 milioane de lei pentru anul 2013, 2,6 mil. de lei pentru 2014, 2,5 mil, lei pentru 2015, alte 2,4 milioane de lei în 2016 și, în fine, 2,1 milioane de lei de acordat drept ajutoare de stat în 2017. Practic, acești bani urmau plătiți direct companiilor low-cost care vin să opereze de la Sibiu noi rute. Banii pot fi folosiți de aceste companii doar pentru cheltuielile de instalare și de marketing și nu pot depăși 40% din bugetul total alocat de companii acestui gen de investiții. Potrivit schemei de ajutoare de stat propuse, numărul maxim de companii ce ar urma să primească finanțare este de zece. Companiile care beneficiază de aceste ajutoare sunt obligate, prin contract, să opereze noile rute pe o perioadă dublă faţă de cea în care au fost subvenţionate. În paralel, odată cu reducerea tarifelor, activitatea aeroportului trebuia subvenționată, în discuție fiind alocarea unor sume de aproximativ un milion de euro anual, până în 2017 inclusiv. În 2017 aeroportul va avea atâția pasageri de îmbarcat încât nu va mai fi nevoie de subvenție, arătau autoritățile din 2012. Care, în acel an, înșirau numărul de pasageri care urmau a fi deserviți de AIS. Iar potrivit statisticilor de atunci, în 2016 Sibiul ar fi trebuit să numele pe aeroport 575.000 de pasageri (500.000 pe cursele internaționale, restul pe curse naționale). Previziunile actualizate iau în calcul, însă, un număr de 330.000 de pasageri în 2016, din care 169.168 îmbarcați (pentru care se plătesc taxe de aeroport).

aeroport

Ajutoarele de stat: 0,2 în loc de 7,5

Imediat după ce acordarea de ajutoare de stat a fost aprobată de Comisia Europeană și Consiliul Concurenței, autoritățile au lansat mai multe licitații publice pentru deschiderea de noi curse de la Sibiu către Italia, Spania, Franța, Anglia și Germania. Însă niciun operator aerian nu s-a arătat interesat, în ciuda acestor ajutoare și a reducerii tarifelor. A urmat demiterea de către președintele CJ Sibiu, Ioan Cindrea, a directorului Aeroportului din acea vreme – Augustin Sava, iar pentru noua conducere a fost organizat un concurs. În tot acest timp, anul 2013 a curs fără ca nicio companie să deschidă vreun zbor de la Sibiu. Prin urmare, din cele 2,7 milioane de lei alocate pentru ajutoare de stat, nu s-a mai cheltuit niciun lei. Abia în vara lui 2014 avea să fie inaugurată prima cursă low-cost de la Sibiu către Londra, rută urmată de Sibiu - Dortmund. Operatorii acestor curse sunt ungurii de la Wizz Air, singurii care, până acum, au primit ajutoarele de stat în care își puneau nădejdea autoritățile. Doar că, nici în 2014 și 2015, cuantumul acestor ajutoare nu s-a apropiat de estimări. ”Cuantumul acestor ajutoare a fost de 129.152 lei în anul 2014 şi de 104.940 lei în anul 2015”, se arată într-un răspuns transmis ziarului Turnul Sfatului de conducerea Consiliului Județean Sibiu. La un simplu calcul, din cele 7,8 milioane de lei alocate în perioada 2013 – 2015 pentru acordarea de ajutoare de stat, rezultă că, în realitate, au fost plătite doar 234.092 lei.

Subvenții de peste 18 milioane de lei

Cum numărul curselor și al pasagerilor nu a crescut conform estimărilor, activitatea Aeroportului Internațional Sibiu a trebuit subvenționată an de an. În 2013, cuantumul total al subvențiilor acordate din bugetul județului a fost de 6,52 de milioane de lei. În 2015, volumul acestor subvenții a fost de 6,96 milioane de lei, iar anul trecut – 5,34 de milioane de lei (în condițiile în care totalul veniturilor realizate de AIS în 2015 a fost de 18,3 milioane de lei, inclusiv aceste subvenții). Din cele 18,83 de milioane de lei acordate drept subvenție AIS în ultimii trei ani, 6,73 de milioane de lei au fost folosite pentru investiții, iar restul de 12 milioane de lei – pentru plata salariilor și a celorlalte cheltuieli de funcționare.

aeroport2

”Toți asta ne spun: tarife cât mai reduse”

Tarifele aeroportuare de la Sibiu sunt, în continuare, mai ridicate decât cele practicare la Târgu Mureș, de exemplu. Județ în care, în prezent, Comisia Europeană derulează o investigație tocmai din cauza tarifelor ”aparent neobișnuit de scăzute”. Or, tocmai aceste tarife determină, în cea mai mare măsură și de multe ori, companiile să deschidă curse low-cost către diferite destinații. ”Toți asta ne spun: tarife cât mai reduse”, declară Marius Gîrdea, directorul general al Aeroportului Internațional Sibiu. El spune că și anul acesta vor mai fi lansate licitații pentru acordarea de ajutoare de stat companiilor care deschid noi zboruri. ”Într-un timp foarte scurt, maxim o lună, noi vom mai lansa mai multe licitații. Am discutat cu companiile, le-am explicat care sunt condițiile. Important este să participe cât mai mulți, căci, până la urmă, concurența creează beneficii. Două - Italia, două - Spania și una către Paris vor fi rutele scoase la licitație, sunt cele rezultate în urma studiului efectuat în acest sens. Dacă vor apărea și altele, sunt ca urmare a discuțiilor pe care le-am avut cu companiile. Până la urmă, aici se întrepătrund două interese: al nostru pentru anumite zone și cel al companiilor, așa cum cred acestea că ar fi fezabil să deschidă o altă rută. Pentru noi este important și acest caz, în care o companie vine la noi să conecteze Sibiul cu un alt oraș din Europa, pentru că se traduce în creșterea numărului de pasageri”, mai spune Gîrdea. În prezent, de la Sibiu se poate zbura folosind curse regulate către Viena, Munchen, Londra, Stuttgart și Dortmund. Din martie anul acesta, va fi inaugurată și ruta către Koln (două zboruri săptămânale). Pe AIS Sibiu operează, în prezent, cinci companii aeriene: Tarom, Lufthansa, Blue Air, Wizz Air și Austrian Airlines.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

16 comentarii

x

Acum 9 ani

Aici e ceva MEGA putred. Declaratii peste declaratii dar nimic concret! PRIVATIZARE trebuie sa scrie pe aeroport!
Raspunde

Petre Inspirescu

Acum 9 ani

Sa nu uitam nici de basmele fostului primare care ne asigura ca dupa ce se finalizeaza ocolitoarea vom avea niste strazi ca-n tarile cu apa calda.Acum,dupa atitia ani,se mai liciteaza pachetele cu strazi(impropriu)de pamint.Un adevarat oras de basm e Sibiul!
Raspunde

K.Samuel

Acum 9 ani

E imposibil sa nu fie ceva putred la mijloc. Ryan Air merge la Timisoara, Join Airlines merge la Arad, Wizz-ul a adaugat curse din greu la Craiova, iar Sibiul nostru turistic este evitat de toate aceste companii aeriene? Foarte, foarte greu de crezut. Daca am avea o conducere competenta, nu ma indoiesc ca am avea si curse aeriene. De asemenea, nu cred ca se pune problema de lipsa de pasageri, chiar si testul facut de Wizz cu Londra, impunand adaugarea unei noi curse, ajungand la 2/saptamana la scurt timp dupa ce a fost lansat traseul.
Raspunde

Ericus

Acum 9 ani

Aeroportul din pacate a pierdut startul in 2007-2008 din cauza conducerii de atunci in frunte cu securistul-bou sava. Sa speram ca situatia se va remedia si vom vedea mai multe avioane si la Sibiu. Potential inca ar fi dar nu mai trebuie ratata nici o clipa.
Raspunde

Un angajat din interior

Acum 9 ani

Asa echipa de conducere asa performanta . Managementul actual se bazează pe alcool, bârfe, cafele și țigări și altele care nu se pot spune aici .nu e întâmplător nimic din ceea ce se întâmplă. Cine sa facă performanta?
Raspunde

Gufi

Acum 9 ani

Ar fi fain să apară o cursă internă Sibiu-București de la un operator low-cost.
Raspunde

ytrei

Acum 9 ani

cu un aeroport nou,aproape de centrul orasului sa stai in citeva curse e rau.S-a tot promis,de ani,dar nu s-a facut aproape nimic. Clujul a avut 1,4 mil pasageri!Muresul vreo600 000acolo se poate aici nu! K.Samuel si Gufi au dreptate!Suceava are 1 cursa zi la Bucuresti cu avion de 42 locuri,acolo se poate? Spaga mare sau reavointa?
Raspunde

Alina

Acum 9 ani

Nu uitati de Sibiu-Bucuresti! E o rusine ca Sibiul sa nu fie legat de Bucuresti si, implicit, de cursele care pleaca din capitala spre restul lumii!
Raspunde

foamea

Acum 9 ani

Ati uitat de cursa spre Torino. Apare si ea anul asta, alaturi de Koeln.
Raspunde

x

Acum 9 ani

Nu va exista cursa directa spre Torino. A fost o dezinformare.
Raspunde

alzara

Acum 9 ani

Jaf ? Prostie ? Ambele ? Pt rentabillitate ai nevoie de : 1 MULTI locuitori dornici si capabili financiar de calatorii 2, Obiective turistice dorite de MULTI 3 . Ambele - vezi EU . Restul hotie / prostie .
Raspunde

Antijoseph

Acum 9 ani

Tg Mures aduna pasagerii din Mures ,Bistrita , Covasna Harghita Cluj aduna Hunedoara ,Salaj,Alba ,Maramures ,Bistrita Sibiu ar putea sa ii preia pe cei di Brasov dar aia sunt prea "saraci" pentru Sibiu si athnci folosesc Otopeni. Asa ca ramane cu ...200000 de pasageri si curse pline!
Raspunde

Sibiu fara FDRG

Acum 9 ani

Noroc cu Cindrea ca altfel puteam folosi aeroportul pe post de sala de spectacole pentru FIS'ul international de teatru ca doar cele 3 directii de naveta spre tara lui Merkel si Austria nu se putea numi trafic. Macar se mai acopera megajaf-ul cu costurile aeroportului.
Raspunde

Parerea mea

Acum 9 ani

Trebuie sa fii indobitocit complet ca sa afirmi ca Cindrea a salvat aeroportul!Este ca si cum ai spune ca islamistii sunt cei mai pasnici locuitori ai planetei!Toata lumea stie(care vrea sa stie!) ca PSD-ul a facut mai mult rau Romaniei decat toate calamitatile si catastrofele la un loc!Daca mai este vreun locuitor intreg la minte care crede altceva,este extrem de grav si nu mai avem nici o sansa!
Raspunde

Baiatul

Acum 9 ani

Cindrea e un om cu doua fete...nu e un bărbat de cuvânt. Minte pe toata lumea în funcție de interesul lui de moment. Luna iunie e finalul carierei. Sa l vedem atunci dacă mai are curajul sa sune. Sa vedem cine i mai răspunde.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus