Reprezentanții administrației sibiene au răspuns pe Facebook criticilor lansate de președintele Ordinului Arhitecților din România referitoare la modul în care s-a ajuns la proiectarea pistei de biciclete pe malurile Cibinului.
Reacția conducerii Primăriei Sibiu vine după ce arhitectul sibian Alexandru Găvozdea, președintele OAR, a criticat soluțiile adoptate pentru amenajarea a 3,4 km de pistă de biciclete pe malurile Cibinului. El a descris, în cadrul unei conferințe dedicată utilizării sustenabile a apelor din localitățile României, că a îndemnat autoritățile locale să organizeze un concurs de soluții pentru amenajarea acestei piste, concurs la care nu s-a mai ajuns din cauza lipsei de timp.
Iar în urma procedurilor clasice s-a ajuns, a mai arătat președintele OAR, la soluții tehnice mult prea invazive în coridorul verde-albastru care traversează Sibiul. ”Din păcate, pista de biciclete se construiește în albia cvasi-râului, practic pe mal, la jumătate de metru de luciul de apă când nu e umflat râul, cu costul unor pereți de sprijin din beton de doi-trei metri înălțime, care fac ca toată această intervenție într-un râu care, de bine de rău, nu era prea agresat cu betoane să fie puțin anacronică”, arăta, printre altele, Alexandru Găvozdea.
Într-un text publicat pe pagina de Facebook a Primăriei Sibiu, reprezentanții administrației susțin că realitatea este alta și că, de fapt, zidurile de sprijin nu se vor întinde pe mai mult de câteva sute de metri. ”Următoarele afirmații din articolul publicat dezinformează opinia publică cu privire la realizarea de ziduri masive de beton de peste doi - trei metri: «cu costul unor pereți de sprijin din beton de doi-trei metri înălțime, care fac ca toată această intervenție într-un râu care, de bine de rău, nu era prea agresat cu betoane să fie puțin anacronică», în condițiile în care, porțiunile unde este necesară asigurarea stabilității malului cu zid de sprijin din beton reprezintă sub 10% din lungimea totală a traseului, respectiv în porțiuni limitate, unde terenul prezintă riscuri de alunecare”.
Reprezentanții Primăriei spun că astfel de soluții (parapete pe o parte și zid de sprijin pe cealaltă parte a pistei) sunt implementate pe aproximativ 340 de metri din cei 3,4 km ai traseului. Sursa foto: proiectul tehnic al pistei de biciclete
300 de sălcii
În ansamblu, reprezentanții Primăriei descriu acum Cibinul drept ”o barieră naturală, care traversează și fragmentează orașul”, în urma proiectului de amenajare a pistei de biciclete acesta urmând a fi transformat ”într-un culoar sigur de mobilitate alternativă, cu păstrarea caracterului și cadrului natural al acestuia”.
Pista a fost proiectată la dimensiunea minimă prevăzută de legislație (un metru pentru fiecare sens de mers) tocmai pentru a proteja cadrul natural, mai susțin reprezentanții Primăriei Sibiu. ”Soluția selectată pentru amenajarea pistei pentru biciclete a urmărit asigurarea unei invaziuni minime în albia râului și păstrarea pe cât posibil a caracterului natural al acesteia. Din acest motiv au fost utilizate palplanșele pentru asigurarea stabilității terenului, încastrate la suprafață în grindă de coronament din beton cu dimensiunile de 50X70 cm, pentru a nu fi necesare fundații masive din beton. Palplanșele reprezintă soluția cea mai versatilă și mai puțin invazivă folosită pentru proiecte majore și reprezentative de-a lungul cursurilor de ape”, sunt detaliile tehnice postate de reprezentanții Primăriei Sibiu.
”Soluția propusă a urmărit să abordeze râul ca pe un coridor verde, prin crearea relației dintre natural și antropic, prezentă în apropierea râului. Astfel, pentru protejarea biodiversității a fost realizat și un proiect de specialitate de amenajare peisagistică, fiind prevăzută plantarea a peste 300 de sălcii pe cursul râului pentru a păstra identitatea actuală de «coridor al sălciilor», dar și vegetație joasă specifică”, postare pe Facebook a Primăriei Sibiu
Dintr-o barieră naturală care fragmentează orașul, Primăria spune că transformă Cibinul într-un coridor de mobilitate care păstrează cadrul natural
Cu specialiști, dar fără specialiști implicați
Reprezentanții Primăriei Sibiu arată că în cadrul licitației pentru angajarea proiectanților acestei piste au stabilit printre criteriile de departajare experiența specialiștilor. ”În cazul factorilor de evaluare a fost punctată experiența următorilor specialiști: manager proiect, specialist amenajări hidrotehnice, arhitect atestat OAR, urbanist peisagist, urbanist RUR monumente istorice, inginer proiectant drumuri, inginer proiectant instalații electrice.
Pe cale de consecință, afirmațiile dlui Găvozdea potrivit cărora «proiectul a fost făcut de ingineri de drumuri, care, bineînțeles că nu se pricep la lucrul acesta» și «dacă nu sunt implicați specialiștii, calitatea – din păcate – lipsește cu desăvârșire» sunt complet eronate și tendențioase, echipa elaboratoare fiind formată din specialiști care au asigurat funcționalitatea completă a proiectului (urbaniști, peisagiști, arhitecți, etc)”.
În susținerea calității proiectului aflat în implementare pe malurile Cibinului, reprezentanții Primăriei Sibiu invocă și avizele elaborate ”de toate instituțiile abilitate (Agenția pentru Protecția Mediului, Administrația Bazinală de Apă, Direcția Județeană de Cultură etc)”.
Funcționarii Primăriei revin în postarea lor și la o temă adesea invocată de aleșii din mai multe administrații locale: faptul că specialiștii externi nu se implică în mod voluntar în evaluarea diferitelor proiecte cu impact asupra comunităților încă de la început. ”Nu în ultimul rând, afirmațiile recente ale domnlui arhitect Găvozdea arată și lipsa de implicare reală a specialiștilor externi în cadrul acestui proiect de importanță strategică pentru municipiu, în condițiile în care, în cadrul procedurii de evaluare de mediu, proiectul tehnic a fost public și disponibil tuturor pentru transmiterea de observații și/sau propuneri. Cu toate acestea, nici domnul arhitect, nici alți specialiști nu au transmis propuneri sau recomandări, preferând să rămână actori pasivi în acea etapă, dar să devină vocali mai recent în mediul public”.
Plus o aluzie
Postarea pe Facebook a Primăriei Sibiu include și o aluzie la un alt proiect: cel de construire a unei noi clădiri în centrul istoric al orașului, proiect la care participă și biroul de arhitectură al președintelui Ordinului Arhitecților din România. Proiectul, amplu discutat în spațiul public, a fost retras de la votul consilierilor locali după ce s-a descoperit că urbaniștii Primăriei Sibiu au modificat în conținutul proiectului o parte din prevederile avizelor date de Ministerul Culturii (detalii despre proiect aici: Se mai poate construi în zona zero a Sibiului? Miercuri, consilierii votează ”da” sau ”nu”).
”Înțelegem faptul că orice proiect, indiferent dacă este demarat de o administrație locală sau de mediul privat, este perfectibil, un exemplu în acest sens fiind și documentația urbanistică elaborată pentru ridicarea unei noi clădiri pe strada A.D. Xenopol, din centrul istoric al Sibiului, care a generat numeroase discuții în spațiul public, deși anvergura acestui proiect este mult mai mică decât amenajarea malurilor Cibin, și pe care dl arhitect Găvozdea îl susține în mod categoric, contrar opiniilor multor cetățeni și specialiști”.
Peste 100 de persoane au apreciat pozitiv postarea Primăriei pe acest subiect în primele două ore de la publicare. Din cele peste 30 de comentarii, însă, majoritatea sunt critice. Vezi postarea pe Facebook a Primăriei Sibiu aici
Sursa foto principală: Primăria Sibiu
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Tag-uri: replica primariei sibiu , amenajare maluri cibin , piste biciclete sibiu , maluri cibin , pista biciclete cibin
Vizualizari: 2133
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Unul
Acum 1 oră
Din China
Acum 2 ore
Kukuruku
Acum 2 ore
Balaban
Acum 2 ore
Marcu