Vineri,
30.09.2022
Cer Senin
Acum
18°C

Cum a fost gândită autostrada Boița – Avrig, tocmai scoasă la licitație. Șapte case vor fi demolate

Cum a fost gândită autostrada Boița – Avrig, tocmai scoasă la licitație. Șapte case vor fi demolate

Estimat la 495 de milioane de euro, la care se adaugă TVA, primul tronson al autostrăzii dintre Boița și Făgăraș a fost scos la licitație săptămâna trecută.

Întreaga autostradă între Boița și Făgăraș ar urma să aibă o lungime de 68,05 km, fiind împărțită în patru tronsoane diferite. Primul este cel până la Avrig, urmat de cel dintre Avrig și Arpașu de Jos, apoi între Arpașu și Sâmbăta de Sus, ultimul tronson fiind cel care ajunge la un viitor drum de legătură cu municipiul Făgăraș.

Un imens nod rutier

Tronsonul I, cel în discuție, va avea o lungime de 14,25 km (comparabilă cu cea a tronsonului de autostradă Șelimbăr – Boița, de 13,7 km). Va avea punctul de pornire într-un amplu nod rutier care urmează să fie construit la Boița pentru a face legătura cu autostrada Sibiu – Pitești.

Nodul rutier va fi ”de mare viteză” fiind gândit ”să asigure viteză minimă de 80 de km/h în dreptul localității Boița”. ”Traseul subtraversează autostrada Sibiu – Pitești la km 0+620, supratraversează DN7 la km 1+230 și își schimbă direcția către nordul țării traversând dealurile Vârful Măgurii și La cetate”, se arată în documentația de atribuire a contractului de proiectare și execuție.

Autostrada către Avrig va avea și o legătură cu DN7, în acest caz bretelele rutiere urmând a fi proiectate pentru viteze cuprinse între 40 și 80 de km/h. Prin urmare, pe lângă actualul sens giratoriu aflat în construire pentru legătura dintre DN7 și autostrada Sibiu – Pitești, va mai fi amenajat unul nou.

Pentru acest nod rutier va fi nevoie de demolarea a șapte case și 12 anexe, care sunt ”în mare parte nelocuite – locuințe părăsite sau anexe gospodărești).

Citește și Două autostrăzi, un nou baraj, un drum lărgit. Nu doar Valea Oltului, ci și Boița „dispare” așa cum o știm

18 poduri și viaducte

După cele două dealuri în care direcția autostrăzii este spre Sibiu, traseul se modifică înspre Avrig și traversează Cibinul după cinci km de la nodul de la Boița (km 4+940), după un alt km fiind propus un nou pod peste care să fie traversat Oltul (km 5+440).

Traseul autostrăzii va se mai ”intersectează” cu drumul județean 105N (cel înspre Turnu Roșu), după care va supratraversa calea ferată (magistrala CFR 203, Turnu Roșu – Sibiu) și un drum comunal. 

Până la Avrig, traseul autostrăzii se mai intersectează cu încă un drum comunal (DC 59), pârâurile Sebeșul de Sus și Moașa și DJ 105G. Documentația solicită și proiectarea și execuția unui pod peste calea ferată dintre Brașov și Podul Olt ”ocolind localitatea Racovița prin vestul acesteia și își schimbă direcția de mers spre estul țării, supratraversând pârâul Mârșa și magistrala CFR Avrig – Mârșa”.

Cu aproximativ 100 de metri înainte de capătul acestui prim tronson de autostradă, este prevăzut un nod rutier care să facă legătura cu drumul județean 105G, între Avrig și Mârșa. În zona acestui nod rutier va fi construit și un centru de întreținere al autostrăzii.

În total, pe această bucată de autostradă ar urma construite 18 podețe și tot atâtea poduri și viaducte. Cel mai lung viaduct va avea o lungime de 640 de metri (va traversa una din cele patru bretele de la nodul de la Boița), iar cel mai lung pod este planificat aproape de finalul tronsonului: 727 de metri lungime, peste valea Mârșa, drumul județean 105G și calea ferată.

Radare

Sunt prevăzute și două spații de servicii, la km 8+550, cu spațiu pentru bar și 75 de locuri de parcare pentru autoturisme, patru pentru autocare și 40 pentru autovehiculele grele. Zece locuri de parcare vor fi amenajate pentru persoanele cu dizabilități.

Pe traseul autostrăzii este solicitată amplasarea de panouri fonoabsorbante cu o lungime totală de trei km, în zona nodului de la Boița și în dreptul localității Racovița.

Pe acest tronson de autostradă este solicitată și amplasarea a diferite sisteme inteligente, cum ar fi cele de detecție automată a mașinilor care circulă cu o viteză peste cea legală, a incidentelor și congestiilor în trafic și a celui de informare privind condițiile meteo ori starea infrastructurii.

Optimist: 2027

Pentru proiectarea acestei autostrăzi, contractul scos la licitație de CNAIR prevede 12 luni. Execuția ar urma realizată în următorii trei ani, cu un termen de garanție cuprins între cinci și zece ani (în funcție de oferta câștigătoare). Autoritățile estimează că vor finaliza evaluarea ofertelor depuse pentru acest contract la jumătatea lunii ianuarie a anului 2023. Prin urmare, într-un scenariu optimist, autostrada ar putea fi deschisă circulației la începutul anului 2027.

Aceleași termene de implementare le au și celelalte trei tronsoane ale autostrăzii, care au fost scoase la licitație pentru proiectare și execuție la începutul acestei luni.

Citește și A treia autostradă a Sibiului are indicativul 13: încă 38,3 km, împărțiți în două loturi

Consultă aici cerințele CNAIR pentru proiectarea și execuția tronsonului de autostrada Boița - Avrig

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații, Administrație
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

0 comentarii

Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus