Luni,
03.10.2022
Ploi Scurte
Acum
10°C

A renunțat la job-ul în HR pentru propria afacere. Acum țese la război covoare din haine uzate: „Mi-am amintit de bunica mea care folosea toate bucățile de zdrențe”

A renunțat la job-ul în HR pentru propria afacere. Acum țese la război covoare din haine uzate: „Mi-am amintit de bunica mea care folosea toate bucățile de zdrențe”

După 12 ani de muncă în domeniul resurselor umane, sibianca Cristina Radu a simțit nevoia de o schimbare. Pentru ea, schimbarea a venit în anul 2021, odată cu deschiderea propriei afaceri în care investește timpul, energia, iubirea, pasiunea și grija față de mediu. LOOMescu este lumea în care își desfășoară acum Cristina activitatea, un atelier în care sibianca țese covoare la război. Dar nu orice covoare, ci unele făcute din haine purtate care nu ar mai putea fi utilizate, care ar ajunge la gunoi și pe care Cristina alege să le salveze și să le dea viață.

Cristina Radu are 35 de ani și este absolventă de administrarea afacerilor și științe pollitice. A lucrat peste 12 ani în domeniul resurselor umane cu diferite responsabilități, de la coordonare departament de training și dezvoltare organizațională, la rol global de HR business partener într-o companie mare din Sibiu. De asemenea, a lucrat și într-un mediu internațional locuind în Mexic și Germania pentru perioade mai lungi de timp.

„Sunt un om care își dorește să aibă un impact pozitiv în jurul lui. Sunt curioasă din fire și îmi place să citesc. Curiozitatea mă ține în permanență în starea de a învăța – de exemplu acum fac un curs de calificare de croitorie pentru că mi se pare o abilitate foarte utilă”, se descrie tânăra.

„Mi-am amintit de bunica mea care folosea toate bucățile de zdrențe”

Încă de când lucra în domeniul resurselor umane, Cristina voia să aibă o afacere a ei și să găsească o idee care să o mobilizeze și să o scoată din zona de confort în care intrase. Așa a luat naștere LOOMescu.

„În 2020 am citit The Future we choose, carte scrisă de Christiana Figueres și Tom Rivett-Carnac și Sapiens. Scurtă istorie a omenirii de Yuval Noah Harari și am făcut click. Era momentul să pornesc o afacere care să aibă un scop altruist la bază, care să nu fie exclusiv profitul, și care să aibă un impact pozitiv asupra mediului fiindcă în felul acestea simțeam că îmi pot îndeplini misiunea și pot contribui la un viitor mai verde pe Pământ”, își amintește Cristina.

De mai multă vreme, tânăra era interesată de conceptul de sustenabilitate, motiv pentru care a ajuns să se documenteze și să citească despre deșeurile textile produse la nivel mondial și ritmul galopant în care acestea cresc an de an din cauza industriei fast fashion. De aici și până la a crea LOOMescu a fost doar un pas. „Am fost șocată de cantitățile uriașe de haine purtate și nepurtate care ajung să zacă chiar și sute de ani în gropile de gunoi și care poluează aerul, apa și solul, în procesul lor de descompunere. Mi-am amintit de bunica mea care folosea toate bucățile de zdrențe, cum le numea ea, pentru a face covoare, mi-am amintit când m-a învățat să țes și ce mult îmi plăcea când mă lăsa singură la război, așa că mi-am comandat online un război fix de dimensiune mică. Am făcut ordine în dulapuri, am scos hainele uzate ale familiei mele și am țesut din ele primul covor. Am mai țesut încă unul și încă unul și am început să caut numele pentru atelier. Așa a apărut LOOMescu.”

3.500 de euro investiți în opt luni

Pentru că obiectul principal din această afacere este războiul, tânăra s-a gândit ca și numele afacerii să aibă legătură cu el. „Loom înseamnă în limba engleză război de țesut iar -escu este o terminație specific românească pentru un nume de familie. Am dorit să fie un nume sugestiv, internațional, dar care să păstreze rădăcinile românești.”

Sibianca a investit în afacere treptat, de la lună la lună. „Este greu de cuantificat investiția deoarece am construit pas cu pas, dar dacă aș face niște calcule aș spune că în aceste 8 luni am investit în jur de 3.500 euro în echipamente și consumabile. Pe lângă partea financiară LOOMescu este proiectul în care investesc multă energie, entuziasm și optimism, iar acestea sunt mai greu de cuantificat.”

Sustenabilitate și creativitate

Pentru toate produsele pe care le creează la LOOMescu, Cristina folosește haine uzate care nu ar mai putea fi purtate și ar ajunge la groapa de gunoi. De asemenea, prin această mică afacere, ea își propune să informeze comunitatea despre impactul industriei fast fashion, despre impactul pe care hainele aruncate la gunoi îl are asupra mediului și implicit asupra vieții noastre, despre soluții alternative pentru a avea o garderobă sustenabilă, despre cum se îngrijesc hainele și în ce moduri se pot refolosi în așa fel încât să se utilizeze la maxim un produs deja existent.

„În general, aleg o paletă de culori pentru covor, iar ulterior aleg materia primă potrivită, adică selectez hainele uzate care se încadrează în paleta respectivă. Acest pas în sine este o inspirație deoarece primesc o energie grozavă de la culori și pot vizualiza deja covorul în forma lui finală.

Noi putem integra în covoarele noastre acel tricou găurit sau perechea de blugi pătați. Textilele din gropile de gunoi prin descompunere poluează aerul, solul și apa. Ne dorim ca prin refolosirea lor să le prelungim durata de viață și astfel se elimină utilizarea de resurse noi pentru producția covoarelor.”

Hainele uzate prind viață la LOOMescu

Covoarele LOOMescu sunt țesute la războiul de țesut. Hainele uzate și nepurtabile sunt colectate, igienizate, iar ulterior tăiate pentru a le transforma în fir potrivit pentru țesut. Fiecare tricou, bluză, pereche de pantaloni devine un ghem colorat care își așteaptă rândul pentru a fi țesut și transformat într-o bucățică de covor.

În momentul de față, covoarele sunt produsul principal LOOMescu, dar pe viitor Cristina își dorește să țeasă și obiecte de decor, cum ar fi tabouri și obiecte pentru casă: traversă pentru masă, suport pentru fartufie, suport oală sau de pahar. „De asemenea, fiecare produs LOOMescu sunt unicat deoarece nu vom putea, și nici nu intenționăm, să reproducem 100% un produs deoarece utilizând textilele uzate nu vom mai găsi același tip de material în aceeași culoare. Chiar și două piese de îmbrăcăminte uzate identifice sunt diferite deoarece gradul de uzură și decolorare este diferit așadar asta duce la unicitatea fiecărui produs cu o paletă de culori doar a lui.”

Pe lângă unicitate, produsele LOOMescu se mai diferențiază prin personalitatea lor, mai spune tânăra. „Ce vreau sa spun cu asta este că nu sunt produse perfecte, produse în masă din materie primă neprietenoasă cu mediul, ci sunt produse care pot avea mici imperfecțiuni, iar acestea le oferă farmec și arată că este un produs în care s-a pus suflet și la care s-a intervenit manual pe fiecare centimetru.

Materia primă a produselor noastre este de asemenea un element diferențiator deoarece în acest mod contribuim la convervarea resurselor naturale pentru viitor și reducem și amprenta de carbon a hainelor uzate. Știați că în 2022 România a consumat deja până în 11 iunie toate resursele naturale disponibile pentru întreg anul 2022, iar la nivel mondial resursele s-au epuizat până in 28 iulie?

Este șocant și pentru că nu vedem impactul imediat este mai greu să acționăm dar LOOMescu exact asta își propune să facă – să contribuie ca data pentru România să fie tot mai apropiată de finalul anului și cu fiecare covor vândut vom fi tot mai aproape. Așadar LOOMescu oferă oportunitatea fiecărei persoane care are nevoie de un covor nou să contribuie la asta.”

Planuri mari de viitor la LOOMescu

În aceste momente, Cristina își dedică tot timpul, energia, iubirea și dăruirea afacerii sale. Două dintre obiectivele pe care le are sunt eficientizarea procesului de tăiere al materialelor, care este pentru moment unul destul de anevoios, și creșterea capacității de producție prin utilizarea unui război de țesut cu o lățime mare de țesere.

„Voi reuși să implementez aceste două obiective importante pentru atelier cu ajutorul Black Sea ClimAccelerator 2022 – Acceleratorul startupurilor verzi organizat cu sprijinul EIT Climate-KIC de Impact Hub Bucharest și partenerii principali Raiffeisen Bank România și OMV Petrom, precum și Innovation Starter în Bulgaria. Am fost acceptată să particip la acest accelerator de afaceri pentru startup-uri în etapa early stage alături de alte 15 startup-uri din România. Pe lângă workshopuri extrem de utile pentru antreprenori la început de drum, un program de mentorat, proiectul va primi și o finanțare de 5000 euro care ne va oferi oportunitatea de investiții.”

 

Cristina mai are în plan și lansarea unui sistem de colectare a hainelor uzate direct de la consumatorii finali din România, adică un mod de colectare care să fie ușor de accesat, aproape la fel de ușor cum este aruncatul la gunoi, după cum explică tânăra. „Dacă există persoane care doresc să ne ofere hainele uzate, ne pot contacta direct și găsim o varianta potrivită. De asemenea, ne dorim să facem mai mult pe partea de educație și informare asupra impactului deșurilor textile asupra mediului. Ne dorim și să promovăm țesutul ca o activitate de deconectare și o metodă de a trăi în prezent. Pentru asta vom pregăti o serie de workshop-uri pentru comunitatea din Sibiu. Primul este deja planficat într-un scop caritabil alături de incubator107 Sibiu.”

Momentan, creațiile Cristinei le puteți găsi online pe paginile de Facebook și Instagram. Tot acolo puteți vedea și produsele disponibile spre vânzare sau puteți să trimiteți comenzile.  „Lucrăm și la site-ul nostru cu magazin online și sperăm ca în luna octombrie să fie finalizat și lansat”, concluzionează sibianca.

Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download

Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube

Adina Torop

de Adina Torop

Reporter Speciale

adina@turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Un sibian

Acum 1 lună

Felicitari si mult succes!
Raspunde

Sparrow

Acum 1 lună

"în care investește timpul, energia, iubirea, pasiunea și grija față de mediu" BUBUIM DE CLISEE LUATE CU POLONICUL !!! Bā vreau sā aud unul, bā UNU,care zice " am facut biznisu pentru BANI si pentru cā m-am saturat sā lucrez pentru altii" O ardem cu frectii demagogice cā asa se face dar ne opārim când politicienii spun baliverne si gogosi, adicā mint!!! Hai lāsati mā in pace!
Raspunde

Nonick

Acum 1 lună

BANI facea si inainte la jobul pe care il avea.
Raspunde

Da

Acum 1 lună

da mare dreptate
Raspunde

Georgi din București

Acum 1 lună

Super super super! Felicitări ! Multa bafta va doresc!
Raspunde

Incredibil

Acum 1 lună

Really ?!?! si din ce traiesti ? esti relaxata ? de unde ai bani sa iti cresti copiiis aii ti in scoli , o mamam , un bunic cu bani si timp , un barbat care aduce bani acasa ? nu mai da-ti sperante desarte nimanui ... iti trebuie bani ca sa traiesti si sa te descurci ! ce sta toata lumea in multi nationale de dragul tehnologiei ? bani pe masa ... rate platite !!! aia e viata !
Raspunde

Munteanu

Acum 1 lună

Astea sunt izmeneli. A strans destul in mediul corporatist, s-a saturat de sefi si de blindate-uri si s-a apucat de o treba pt. domnite cu nervii slabi. Nu sunt invidios, dar cred ca are alta sursa de trai de se poate juca de-a sa tesem frumos...

Raspunde

@@@

Acum 1 lună

Asta nu-i afacere, asta e hobby!

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus