Vineri,
19.04.2024
Cer Senin
Acum
1°C

11 milioane de euro în plus pentru șantierele din Ștrand și de pe Calea Dumbrăvii. Covid, război, prețurile carburanților...

11 milioane de euro în plus pentru șantierele din Ștrand și de pe Calea Dumbrăvii. Covid, război, prețurile carburanților...

8,7 milioane de euro va costa în plus reabilitarea de pe Calea Dumbrăvii, în timp ce pentru lucrările din cartierul Ștrand, constructorii cer 2,76 de milioane de lei. Aceasta nu este prima creștere a prețurilor de la câștigarea licitațiilor, iar pe cele două investiții vorbim de doar două companii: Terra Building pe Calea Dumbrăvii și Total NSA și aceeași Terra Building în cartierul Ștrand.

Covidul și războiul

Se justifică această mărire de 11,46 milioane de euro pe aceleași considerente în ambele situații.

”În contextul crizelor generate de: virusul SARS-Cov-2 care a determinat o creştere a indicelui de cost total în construcţii, creşteri ale preţului la carburanţi, dar şi creşteri semnificative ale preţului la gaze naturale şi la energia electrică care au provocat creşteri ale valorii manoperei la proiectele de infrastructură, dar şi la cele de furnizare bunuri, care s-au reflectat în indicele de cost total în construcţii, conflictul militar din regiunea Mării Negre care a afectat piaţa construcţiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere faptul că Ucraina este principalul furnizor şi producător de oţel şi materie primă pentru piaţa europeană a construcţiilor,

s-au înregistrat creşteri semnificative ale preţurilor la materiale”, se arată în documente.

Consilierii vor vota proiectul de hotărâre ținând cont de faptul că măririle de prețuri sunt permise prin mai multe acte normative elaborate de Guvern.

”Valoarea ajustărilor de preţuri este cheltuială eligibilă în cadrul proiectului, fiind rambursată din bugetul de stat. Menţionăm că la momentul prezent, lucrările aferente acestui obiectiv de investiţii sunt în curs de finalizare, motiv pentru care, luând în calcul valoarea estimată a ajustărilor de preţuri conform prevederilor actelor normative enumerate mai sus se constată necesitatea actualizării indicatorilor tehnico-economici”, se precizează în document.

Creștere cu peste 40% a prețului inițial pe ”strada smart” Calea Dumbrăvii

În cazul lucrărilor de pe Calea Dumbrăvii valoarea totală a investiților era estimată înaintea acestui proiect de hotărâre de 21,42 de milioane de lei, inclusiv TVA, iar acum se cer 8,7 milioane de lei în plus, ajungându-se la un total estimat de 30,12 milioane de lei. Asta înseamnă un plus de 40,61% din valoarea estimată inițial.

Dar de fapt lucrurile nu stau tocmai așa. ”Cea mai smart stradă a Sibiului” costa în documentele din decembrie 2020 18,7 milioane de lei, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile obținute de Primăria Sibiu.

„Este prima stradă din Sibiu care va urma un nou concept, acela al mobilității urbane smart. Lățimea generoasă a străzii ne permite să o amenajăm astfel încât sibienii să fie încurajați să utilizeze bicicleta, transportul public sau deplasarea pietonală, în locul mașinii personale. În același concept, va urma crearea unor culoare de mobilitate pe Calea Șurii Mici, precum și culoarele de mobilitate de pe bulevardul Mihai Viteazu și strada Rahovei”, declara în 30 decembrie 2020, Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu.

Citește și:

VIDEO Cum au ajuns zeci de copaci de pe Dumbrăvii în cimitir și pe strada Maramureșului. ”Din păcate, nu avem cultura transplantării”

Primăria Sibiu: Calea Dumbrăvii, prima arteră smart a Sibiului

Schimbarea la față a Sibiului. Coridoarele de mobilitate elimină sute de parcări: de pe Cisnădiei ori Dumbrăvii, până pe Lungă ori Unirii

VIDEO Cazul copacilor tăiați de pe Anton Pann. Primăria: Constructorul urmează să fie amendat. Constructorul: Erau înclinați, riscau să cadă

Ștrand. A doua scumpire. Înainte de război s-a dat vina pe salariul minim

În cazul reabilitării cartierului Ștrand se cer în plus 2,76 de milioane de lei. De la 52,95 de milioane de lei, valoare estimată până acum, la 55,71 de milioane de lei, valoare maximală estimată după scumpirile provocate de Covid și război.

Nici aici nu vorbim însă de prima majorare a costurilor. În februarie 2022, consilierii locali au votat creșterea bugetului acestei investiții cu mai bine de 4 milioane de lei. Atunci se motiva creșterea prețurilor și a salariului minim, pentru că războiul din Ucraina tocmai stătea să înceapă.

Citește și 

Revoluția Verde din cartierul Ștrand: ”Au scos castanii și au plantat asfalt”

VIDEO Modernizarea Ștrandului a ajuns la 60%. ”Se pregătesc sute de arbori și arbuști”

45,91 milioane de lei a fost bugetul alocat pentru lucrările de modernizare a cartierului Ștrand, ca urmare a unei hotărâri a Consiliului local Sibiu din 2019. Între timp lucrările au fost atribuite. asocierii SC Terra Building SRL & SC Total NSA AG Construct, pentru o sumă mai mică, de 42,3 milioane de lei, oamenii de afaceri estimând că va duce la bun sfârșit lucrările cu mai puțini bani decât cei estimați inițial.

În vara aceasta lucrările ar fi trebuit finalizate, dar înainte de reluarea acestora după sezonul rece, administrația locală a inițiat un proiect de hotărâre pentru majorarea bugetului alocat cu 4,22 de milioane de lei, până la un total de 50,13 milioane de lei.

Creșterea sumelor alocate este justificată prin ”prevederile clauzei privind ajustarea prețurilor din acordul contractual, prin care se aplică o formulă de ajustare a prețurilor pe durata execuției lucrărilor și faptul că prin aceste ajustări se depășește valoarea indicatorilor tehnico-economici aprobați”.

Acum, însă, se vorbește de 52, 95 de milioane de lei, preț estimat, și se propune o creștere de 2,76 de milioane de lei, ajungându-se la 55,71 de milioane de lei.

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

8 comentarii

Carcotel

Acum 1 an

Hei, nu fiti tristi. E prost cine da nu cine cere. Sunt sigur ca primaria nu a obiectat cu nimic in fata acestor costuri aditionale colosale: da, e normal ca preturile sa difere fata de ce s-a licitat mai ales datorita faptului ca lucrarile s-au intins pe ani de zile (probabil intentionat), dar in calitate de cetateni, am aprecia daca ne-ati spune si procentual, cat sunt aceste costuri aditionale? Oricum urmarim cu maxim interes cat va costa in plus pista de biciclete de pe malul Cibinului si podul din zona Turnisor ca de stadion ne-am lamurit cat a costat in plus. Ce fain zboara milioanele de euro din visteria primariei pe proiecte semi-functionale.
Raspunde

Neluțu O

Acum 1 an

Vă rog frumos , vă rog, ce este o stradă smart ? Ce are această stradă în plus față de o stradă ,să spunem str. Brukenthal? Ai voie să vii cu mașina acasă? Sau ,de ce strada mea este mai proastă ca ea? Cum pot s-o ,,educ,, și pe a mea?
Raspunde

Sibian

Acum 1 an

Cu tot cu covid, razboaie si preturile carburantilor eu tot ma intreb ce mama naibii poate sa coste atat de mult sa asfaltezi niste strazi. Bai baiatule ii vorba de MILIOANE de euro, da-o incolo ca daca puneau mana de la mana locatarii asfaultau singuri si sigur mai cu cap decat au facut-o inteligentii de ingineri! Nimic altceva decat spalare de bani.
Raspunde

Kokos

Acum 1 an

11 milioane lei , nu euro!
Raspunde

Wtf

Acum 1 an

CUM SA DAI 8,7 MILIOANE IN PLUS pentru Cl Dumbravii non smart cand aici trebuia sa fie construit un culoar de deplasare pentru biciclete iar in realitate a iesit un trotuar cu obstacole ?? aproape fiecare intersectie a "pistei" e denivelata si trebuie sa sari bordurile. In loc de a da mai multi bani trebuiau mai putini bani pentru calitatea execrabila!
Raspunde

Bubi Seven

Acum 1 an

Parerea mea este ca lucrarile au iesit ieftin de tot si mai ales la o calitate forte inalta a lucrarilor. Cred ca responsabilul de aceste eforturi pentru comunitatea sibiana ar trebui premiata si cind va iesi la pensie ,comunitatea sa-i faca un cadou de bun ramas si sa fie o suma mare oferita ca cadou! Șepte vine bubi!
Raspunde

Yak

Acum 1 an

Furați, bravi sași și penelisti! Nu veți mai conduce mult Sighiul. Un sprint pe ultima sută de metri de mandat. Umflați prețul la orice și lungiți șantierele pana în ulta zi! Votați prost, dragi concetățeni și aruncați vina pe olteni.
Raspunde

Papa di Gio

Acum 1 an

La cât de nasol au fost executate lucrările din cart.Ștrand,inclusiv marcajele rutiere....să nu lași tu o trecere de pietoni în zona cea mai circulată la coborârea de pe str.Moldovei și str.Ștrandului +continuarea ei pe o alee pricipală printre blocuri....mi se pare inadmisibil!!!???,au trasat trecerea într o curbă cu intersecție și multe alte nereguli,mi se pare rectificarea de buget nejustificată.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus