200 este numărul aproximativ al taximetriștilor din Sibiu care au format pe străzile orașului o coloană de mai bine de 1,5 km în prima parte a zilei de marți: astfel ei au protestat împotriva a ceea ce ei denumesc „concurența neloială a Uber și Bolt legiferată de autoritățile române”. „România este țara mea/Nu vrem multinaționale în ea” este unul din sloganurile afișate pe mașina care a deschis coloana protestatarilor.
Raportat la populația Sibiului autoritățile permit circulația a aproximativ 1.000 de taximetre în oraș. Numărul celor care practică „ride-sharing-ul” prin aplicațiile Uber sau Bolt nu este limitat. „Cred că în weekend, când vin și din alte județe să facă ride-sharing la Sibiu, se ajunge și la mai bine de 1.500 de mașini care fac tot un fel de taximetrie, până la urmă. Dar una în care obligațiile sunt mult mai puține decât la noi”, povestește unul din taximetriștii care marți, înainte de ora 11:00, aștepta plecarea în coloana protestului.
La fel ca mulți alți taximetriști ieșiți din mașină în așteptarea plecării, niciunul din cei trei nu se lasă filmat. Dar își povestesc nemulțumirile așa cum le percep ei, după o medie de 20 de ani de taximetrie, cât calculează că au fiecare: de patru-cinci luni, comenzile și, implicit, încasările au scăzut mult. Și la jumătate sau chiar mai bine de jumătate. „Să vă explic altfel: în toamna anului trecut, plecam acasă cu 300 – 400 de lei după o zi de lucru. Acum, după opt ore nu știu dacă reușesc să strâng 100 de lei”, calculează unul din cei trei.
Afectate direct de această situație din ultimele luni sunt peste 1.000 de familii din Sibiu, estimează taximetriștii. „Noi sperăm la egalitate cu firmele concurente: noi avem mult mai multe obligații decât ei: ITP-uri în plus, agreări în plus, doar ca să dau niște exemple. Încasările au scăzut cu 40 – 50%. Lucrul acesta afectează peste 1.000 de familii din Sibiu. Suntem o mulțime de firme care avem mașinile pe dreapta: nu mai sunt încasări, nu mai pot fi plătiți oamenii”.
„Concurență neloială”
„România este țara mea/Nu vrem multinaționale în ea” scrie pe unul din afișele lipite pe taxiul pregătit să deschidă coloana pregătită să pornească de pe strada Ștefan cel Mare, de la intrarea în oraș, către centru. Mașina – un Mercedes, a cărui siglă este înfășurată în tricolor. „Nu, nu, nu sunt împotriva tuturor multinaționalelor. Doar împotriva Uber și Bolt”, răspunde șoferul, parcă ușor surprins de întrebarea referitoare la mesaj.
În apropiere este Alex, taximetrist de aproape 15 ani, care descrie cum legislația adoptată de România creează condițiile unei concurențe neloiale din partea celor care practică ride-sharing-ul prin Uber sau Bolt. „O perioadă mai grea decât cea de acum nu am întâlnit de când practic taximetria. Mașinile de ride-sharing, majoritatea, nu sunt înmatriculate în Sibiu și vin în special în weekend aici pentru a face «transport alternativ». Mai este o problemă: mașinile cu numere roșii, care nu sunt înregistrate ca și «transportatori», din moment ce nu sunt înmatriculate. Mai apoi, clienții nu observă un lucru: de multe ori ei comandă o anumită mașină prin aplicație, dar vine alta. Protestăm împotriva unei concurențe clar neloiale: o mașină care va fi utilizată pentru taximetrie nu poate fi mai veche de cinci ani, dar în cazul celorlalți sunt permise mașini de până la 15 ani. Fostul meu taxi, o Skoda Octavia din 2010, pe care am vândut-o, facem acum Uber cu noul proprietar. Noi, dacă locuim în Șelimbăr sau în cartierul Arhitecților nu putem avea taxi în Sibiu. Pentru că suntem obligați să avem domiciliul în Sibiu”, descrie Alex.
În coloana care s-a pus lent în mișcare, blocând temporar intersecțiile de pe traseul către centrul Sibiului, taximetriștii par mai dispuși să-și descrie nemulțumirile decât la începutul protestului. Nicolae, taximetrist de 20 de ani, speră ca protestul să elimine „taximetria ilegală”, cum denumește el aplicațiile de ride-sharing. „Și noi avem aplicații, tot ce trebuie, nu s-au inventat aplicațiile de către Uber sau Bolt. Tineretul s-a obișnuit să facă comenzi on-line de la ei, dar pot face și de la noi. Noi avem multe taxe de plătit la stat, iar mașinile trebuie să ni le vopsim în galben, altă cheltuială. Mașinile noastre nu trebuie să fie mai vechi de cinci ani: aveam una din 2016, era cu o lună vechime peste cinci ani și nu mi-au dat voie de la Primărie să o utilizez pentru taxi. Cei de la Uber și Bolt au mașini și de nouă sau zece ani. Păi, cu ce sunt acelea mai bune decât asta?”, se întreabă retoric Nicolae.
„Tot nu se întâmplă nimic”
Nicolae crede că taximetriștii au puterea de a produce proteste și mai ample, până când autoritățile vor reacționa la cererile lor. „Noi, dacă nu suntem din Sibiu nu avem voie să facem activități de taximetrie aici. Dar pentru cei de la Uber sau Bolt vin din Vâlcea, vin din Olt, de oriunde, să facă ceea ce facem noi, adică taximetrie. Dar la noi, dacă e unul care e înmatriculat în Cisnădie, nu are voie să facă taximetrie în Sibiu. Dacă nu se rezolvă nimic în urma acestui protest vom bloca primăriile, consiliul concurenței, RAR-urile care le-au dat niște autorizații care nu au nicio legătură cu ceea ce fac eu. Garda Financiară, Poliția Economică, vom protesta și aici, deoarece aceste instituții nu îi verifică”.
De pe margine, însă, sibienii care au asistat la protest s-au împărțit în tabere: cea a șoferilor iritați de blocarea temporară a traficului era o astfel de tabără. Cea a trecătorilor indiferenți, o alta. Iar o categorie aparte pare să fi fost cea a cadrelor didactice aflate, întâmplător, pe traseu și care au ieșit din grevă acum câteva zile. „Este dreptul lor să protesteze. Oricum suntem în țara în care toți protestează și nu se întâmplă nimic. Ce mult ne descărcăm pentru că ne spunem of-ul”, spune Mihaela, cadru didactic, aflată într-o stație de autobuz.
Cerințele oficiale
Protestatarii au înmânat prefectului de Sibiu o listă cu revendicările taximetriștilor reuniți în ceea ce ei denumesc Asociația Taximetriștilor Independenți din județul Sibiu. Patru este numărul acestor revendicări, așa cum rezultă din memoriul transmis Instituției Prefectului.
Vă supunem atenției următoarele solicitări:
1. Abrogarea Legii 204/2019, implicit aprobarea OUG nr. 49/25.06.2019, care are bază nelegală și neconstituțională;
2. Sesizarea Curții Constituționale pentru neconstituționalitatea actului normativ emis, în contextul în care în Romania există deja o lege, respectiv 38/2003 care reglementează serviciul de utilitate publică de transport;
3. Adoptarea unor amendamente la Legea 38/2003 menite a aduce îmbunătățiri și completări și pentru a corespunde cerințelor actuale ale taximetriei, în concordanță cu logica realității demografice, eliminarea concurenței neloiale, implementarea de solutii inovative și cu limitarea efectelor poluării;
4. Pentru o mai bună și eficientă soluționare a cerințelor legitime ale operatorilor de transport în regim de taxi, solicităm deschiderea consultărilor cu Domnul Prim Ministru în persoana Domnului Marcel Ciolac.
Sursa: Memoriul Asociației Taximetriștilor Independenți din județul Sibiu
Consultă aici, în format integral, memoriul taximetriștilor înmânat prefectului de Sibiu
În cadrul întâlnirii cu reprezentanții taximetriștilor, prefectul „i-a asigurat pe reprezentanții conducătorilor auto și administratorilor de taxi că solicitările lor vor fi transmise Guvernului României”, se arată într-un comunicat transmis de Instituția Prefectului Sibiu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: asociatia taximetristilor inde , rezumatul protestului taximetr , iunie 2023 , uber bolt sibiu , protest taximetristi sibiu , protest taxi sibiu , foto , video
Vizualizari: 20686
Ultimele comentarii
Acum 19 minute
Mariana Deacu
Acum 22 minute
BittDanman
Acum 24 minute
Gheo Poplaceanul
Acum 28 minute
Gheo Poplaceanul
Acum 33 minute
Gabi