O parte dintre părinții care au copii la Școala Gimnazială Nr. 4 din Sibiu sunt nemulțumiți de faptul că s-a decis în consiliul de administrație mutarea claselor a VIII-a în programul de după amiază, din cauza lipsei de spațiu. Inspectoratul Școlar confirmă mutarea, iar reprezentanții acestuia transmit că și la I.L. Caragiale și la Școala Nr. 1 sunt mutări în program din cauza creșterii numărului de clase. Școala Nr. 4 devine a doua școală din Sibiu, după Colegiul Brukenthal, care ajunge să aibă clasele de a VIII-a în programul de după amiază.
Anul școlar 2023 – 2024 va începe cu unele modificări de program la trei școli din Sibiu. Astfel, potrivit informațiilor obținute de la reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, Școala Gimnazială Nr. 4 îi va avea, pe lângă elevii din clasele V-VII, și pe cei de clasa a VIII-a în program de după amiază.
„Cei de la Școala Nr. 4 și-au motivat decizia cu faptul că nu au săli de clasă suficiente în care sa fie și clasele a VIII-a în programul de dimineață”, spune prof. Constantin Dincă, inspector școlar și purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Sibiu.
Schimbări sunt și la Școala I. L. Caragiale unde clasele de a VII-a care au învățat până acum de dimineață, trec de anul acesta în programul de după amiază.
Scoala Gimnazială nr.1
Tot din cauza lipsei de spațiu la Școala Gimnazială Nr. 1 ar fi trebuit ca din toamnă să fie aceeași situație ca la Școala Nr. 4, însă, pentru a evita acest lucru, în programul de după-amiază vor veni clasele a IV-a. Astfel, elevii de-a VIII-a vor rămâne în programul de dimineață.
„Situația va deveni din ce în ce mai grea. Am repartizat în școlile din Sibiu peste 60 de copii ucraineni ca audienți în luna iulie și în această jumătate a lunii august. Asta înseamnă mulți elevi în clasă. De asemenea au mai venit peste 20 elevi din străinătate în această vacanță și mai așteptăm”, a mai spus pentru Turnul Sfatului, prof. Constantin Dincă.
Părerile părinților sunt împărțite
„Am copilul la Școala Nr. 4 și îmi intră acum în clasa a VIII-a. Tocmai am aflat că vor fi mutați în programul după amiază. Din punctul meu este foarte, foarte rău. Dincolo că în afară de Brukenthal nicio altă școală nu mai are copiii de a VIII-a de după amiază, dincolo că recomandările tuturor experților, inclusiv din educație pledează ca elevii care au de pregătit examene să fie în program de dimineață, ne-au dat peste cap toate planurile. Copilul meu nu va mai avea timp de nimic. Chiar el îmi spune: mama, mă trezesc la 7.00, până mă spăl, până mănânc, cât îmi mai rămâne să învăț pentru școală și suplimentar pentru examen? Trei ore? Apoi mă duc la școală până la 19.00 sau 20.00 seara, ca a doua zi să o iau de la capăt. Nu mi se pare normal. Copilul meu face parte din generația cea mai afectată de incompetența celor care ar trebui să facă lucrurile să funcționeze. În clasa a V-a și a VI-a au fost online și știm foarte bine ce școală. Acum, la sfârșitul clasei a VII-a au fost profesorii în grevă o lună. Nu și-au terminat materiile, asta o spun sigur. Și acum, surpriză, clasa a VIII-a de după amiază. Prima generație de la Școala Nr. 4”, spune o mămică.
De asemenea, ea precizează că cel mai dureros a fost faptul că nimeni nu i-a anunțat pe părinți de decizie, ci au aflat, întâmplător.
„Nimeni nu a avut curajul, tăria, respectul de a ne anunța cumva, măcar printr-o notificare. Am aflat întâmplător, din unul în altul”, mai spune mămica.
Sunt și părinți însă, care nu consideră a fi un lucru rău această schimbare.
„Dimineața, copiii asimilează cel mai bine și, din punctul meu de vedere, faptul că au dimineața la dispoziție pentru a învăța și a se pregăti pentru Evaluarea Națională este un lucru bun”, spune o altă mămică.
Impactul asupra copiilor și cum pot ajuta părinții
Psihoterapeutul Codruța Răbăgel a vorbit pentru Turnul Sfatului cum și-ar putea pune amprenta pe copii cursurile de după amiază, cu atât mai mult asupra celor care au de pregătit un examen ca Evaluarea Națională. De asemenea, oferă o serie de sfaturi pentru părinții care au copii ce învață în schimbul II.
„Orice schimbare de acest tip vine cu un anumit nivel de rezistență deoarece generează modificări punctuale în viața de zi cu zi a elevilor. La acest moment, programul de pregătire pentru examen este planificat, la fel și activitățile extracurriculare, iar modificarea orelor de școală ar însemna renunțarea la orice e deja organizat cu șanse mici de a putea să aibă acces în cursul dimineții la aceleași resurse.
Din punct de vedere psiho-emoțional, școala derulată după-masă poate influența elevii prin prisma mai multor arii funcționale ale vieții: evoluție personală și rezultate la învățătură, sănătate, familie și relațiile cu ceilalți.
În funcție de modul în care abordează fiecare familie această schimbare s-ar putea resimți un efect negativ la nivel de somn și odihnă, concentrare și atenție, timp liber și socializare, productivitate și randament la învățare.
Elevii care merg la școală după-amiaza pot fi mai obosiți și pot avea dificultăți de concentrare, mai ales dacă nu au avut suficient timp pentru odihnă sau pentru a-și face temele înainte de școală”, spune psihoterapeutul.
De asemenea, Codruța Răbăgel subliniază faptul că programul școlar de după-amiaza se suprapune adesea cu alte activități extracurriculare ori cu timpul petrecut în familie ori cu prietenii. Astfel, se pot activa frustrare și iritare, neprielnice unui elev care are nevoie de liniște, calm și disponibilitate pentru pregătirea de examen.
„Ceea ce e necesar în contextul unei asemenea schimbări este ca părinții să organizeze împreună cu elevul un program. Un cadru agreat în care să se stabilească orele de studiu, cele de somn și timp liber. În plus, e recomandat să sprijine emoțional adolescentul atunci când uzura psihică devine prea apăsătoare, să se asigure că rutina de somn se încadrează în orele de noapte și nu se extinde spre dimineața târzie.
Toate acestea pentru a nu exista un dezechilibru între responsabilitățile elevului și stare sa de bine pe fond de epuizare.
Este important ca elevii să aibă un echilibru între școală și alte aspecte ale vieții lor și să se asigure că își gestionează resursele în mod eficient pentru a face față cerințelor școlare și pentru a se bucura de alte activități importante pentru dezvoltarea lor personală.
În contextul unei astfel de schimbări, copilul e nevoie să învețe adaptabilitatea, flexibilitatea și să reușească să facă tot ce e mai bun cu resursele pe care le are la dispoziție. Desigur e nevoie să nu neglijam recomandările neuroștiințifice. Care ne explică faptul că sistemul nervos central este activ cu precădere în prima parte a zilei cu randament mare pentru activități intelectuale”, mai spune specialistul.
Școli care au elevi de gimnaziu (clasele V-VII în programul de după amiază)
Potrivit datelor oferite de ISJ în Sibiu sunt 12 școli care au elevii din clasele V-VII în programul de după amiază. Este vorba despre Liceul Teoretic „Constantin Noica”, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Școala Gimnazială Nr. 21 Sibiu, Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna”, Școala Gimnazială Nr. 4, Școala Gimnazială Nr. 18, Colegiul Național „Samuel von Brukenthal”, Colegiul Național „Octavian Goga”, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Școala Gimnazială Nr. 1, Școala Gimnazială „Ion Luca Caragiale” și Școala Gimnazială „Regina Maria”.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: elevi care invata de dupa amia , invatamant de dupa amiaza sibi , sfatul specialistului , ISJ Sibiu , școala nr 4 ,
Vizualizari: 5584
Ultimele comentarii
Acum 20 minute
Dmn
Acum 32 minute
Sbian (din nou)
Acum 47 minute
Sibianul comentator
Acum 1 oră
Emil
Acum 2 ore
Iovan gheorghe