Aruncătoare de grenade, pistoale-mitralieră, pistoale automate și semi-automate, aproape 3.000 de cartușe, un kilogram de trotil, zeci de grenade. Fabricat în Serbia, Cehia, China și Germania, tot acest armament a fost găsit de către procurori la domiciliile din județul Sibiu ale lui Horațiu Potra.
Din rechizitoriul dosarului în care Horațiu Potra și Călin Georgescu au fost trimiși în judecată pentru complicitate la tentativă la comiterea unor acţiuni împotriva ordinii constituţionale, reiese că mai multe persoane din anturajul sibianului, foști militari, angajați ca instructori militari pentru armata statului Congo, susțin că bagajele lor nu erau verificate la plecarea din Africa, iar în unele declarații se specifică faptul că pe Aeroportul Sibiu verificarea bagajelor de mână se făcea aleatoriu.
Armamentul lui Potra
Conform rechizitoriului întocmit de către procurori în dosarul Potra – Georgescu, unde alături de cei doi mai sunt alți 20 de inculpați, la domiciliile lui Potra din județul Sibiu au fost găsite 3 aruncătoare portative de grenade, un aruncător individual portativ de grenade, o pușcă semiautomată, letală, 5 pistoale-mitralieră cal. 7,62 x 39mm, un pistol automat cal. 7,65 x 17SR, 18 pistoale semiautomate, 41 încărcătoare (din care 25 tip sector pentru muniție cal. 7,62x39 mm, cu capacitate de alimentare pentru 30 cartușe și unul de tip tambur pentru muniție cal. 7,62x39 mm, cu capacitate de alimentare pentru 75 cartușe), un sistem de ochire optoelectronic, cu reticul iluminat, cu proiector fascicul laser, cu cameră termică și IR ce permite ochirea în condiții de luminozitate scăzută („pe timp de noapte”), un amortizor reprezentat de un dispozitiv cilindric din metal, fără marcaje, având lungimea de aprox. 248 mm, precum și 22 cutii/pachete/pungi muniție (în care se aflau un număr de 2873 de cartușe cu glonț de diferite calibre), pe care pe care le-a ascuns la locuința sa de pe raza localităţii Mediaș, str. Johannes Honterus, nr. 10, ap. 4, jud. Sibiu, unde au şi fost găsite de către organele de poliţie cu ocazia efectuării percheziţiei domiciliare.
Totodată, în perioada decembrie 2024 – 26 februarie 2025, fără a se cunoaşte data exactă a procurării, Potra a deținut mai mult de un kg echivalent trotil, precum și materiale de iniţiere, 40 de grenade (”lovituri”) cal. 40mm pentru lansator tip aruncător portativ de grenade adaptat la armă de asalt, 19 grenade (”lovituri”) cal. 40mm pentru lansator tip aruncător portativ de grenade adaptat la armă de asalt, 56 de grenade (”lovituri”) cal. 40x46 pentru lansator tip aruncător individual portativ de grenade, o grenadă de mână și 36 de grenade de mână cu focoasele aferente.
Legat de toate aceste arme, în acest moment, sau în acest dosar, nu se face nicio referire de unde provine, cum a fost adus în țară.
Se știe, în urma consultării seriilor armelor, că acestea provin, în marea majoritate, din alte state. De exemplu, o pușcă semiautomată de calibrul 7,62x54 R mm, a fost produsă de NORINCO (China), iar un pistol automat calibrul 7,65 x 17 SR mm e produs de Ceskă Zbrojovka (din fosta Republică Socialistă Cehoslovacia, în prezent Cehia) sub modelul Skorpion. Mai sunt arme produse în Germania, Serbia și Bulgaria. Sunt însă și 5 pistoale-mitralieră produse la Cugir, în anul 1971. Nimic însă legat de proveniență.
De asemenea, într-un imobil al lui Potra din Mediaș au fost găsite cantități mari de aur și peste un milion de dolari.
De aici au fost ridicate 1,68 de milioane de dolari și următoarele obiecte din aur: ”365 lingouri x 1 ounce, 1 lingouri x ½ ounce, 103 lingouri x 1 oz , 1 lingou x 1.000 gr, 1 lingou x 500 gr, 1 lingou x 250 gr, 80 lingouri x 100 gr, 45 lingouri x 50 gr, 43 lingouri x 20 gr, 2 lingouri x 10 gr, 11 lingouri x 5 gr, 1 lingouri x 2 gr, 68 monede, 1 monedă x ¼ oz-”, potrivit rechizitoriului.
Oamenii lui Potra, între ”bagajele nu erau verificate la aeroport” și ”bagajele erau verificate și scanate”
Procurorii au audiat mai mulți apropiați ai lui Potra, dintre cei care au fost în Congo, pentru a pregăti soldații armatei din această țară.
Trei dintre aceștia au lăsat deschisă ipoteza prin care armele ar fi putut fi aduse cu avionul. Restul, însă, au spus că totul era controlat de către autorități. Cele mai multe detalii le-a dat însă un martor cu identitate protejată.
El le-a declarat procurorilor că, în ultimii ani, a lucrat o perioadă în Republica Democratică Congo, activitatea sa fiind coordonată de Horațiu Potra și de alți colaboratori ai acestuia.
În ceea ce privește deplasarea din Congo către România, martorul a precizat că transportul se efectua prin intermediul unei companii private, ”Fly Lili”, iar la plecarea de pe aeroportul din Congo nu era efectuat niciun control de securitate asupra contractorilor și bagajelor acestora, singura condiție impusă fiind aceea de greutatea bagajului, motiv pentru care puteau fi introduse orice fel de bunuri în bagajele contractorilor.
Martorul a mai declarat că armele pe care ei le foloseau în Congo puteau fi similare cu cele ridicate cu ocazia perchezițiilor efectuate la Horațiu Potra.
Un alt martor a declarat că la plecarea din Congo, bagajele erau ”verificate de persoane special desemnate din cadrul firmei angajatoare” și de către autoritățile aeroportuare, atât la plecare, cât și la venire, ”fiind sigilate între verificări și aflându-se permanent sub pază”.
Un alt bărbat, prezent și el în Congo, a spus că zborurile aveau ca destinație aeroporturile din Sibiu, București, Târgu Mureș și se făcea o singură escală, de obicei în Egipt, pentru realimentare, cu interdicția părăsirii aeronavei de către pasageri.
În ceea ce privește procedura de control a bagajelor românilor care plecau din Congo, el susține că erau verificate de o echipă logistică formată din români angajați în Congo împreună cu un reprezentat congolez al aeroportului, iar la aeroport bagajele erau scanate. De asemenea, la sosirea în România, bagajele erau verificate de autoritățile române.
Un altul a declarat, potrivit rechizitoriului, că se făcea o comisie formată din contractori români, militari congolezi, dar și din reprezentanți de securitate ai aeroportului, bagajele fiind scanate, sigilate și păzite de militari congolezi până la plecarea în România.
Un alt ”mercenar” a declarat în fața procurorilor că bagajele erau verificate de o echipă formată din români angajați la firma inculpatului Potra Horațiu, din care a făcut și el parte de câteva ori, alături de persoane din conducerea firmei și că, la sosirea în România, bagajele de cală urmau procedura aeroportului, fiind scanate, iar ”aleatoriu, se verificau și bagajele de mână”.
Regimul armelor în Congo era strict, susține un alt martor. „Românii nu aveau acces la arme, acestea fiind închise în armurărie, iar cheia stătea la armurier, cu excepția momentelor în care armele se montau/demontau. În ceea ce privește procedura de control a bagajelor românilor care plecau din Congo, martorul a declarat că acestea erau verificate de o echipă logistică formată din români angajați în Congo împreună cu un reprezentat congolez al aeroportului, iar la aeroport bagajele erau scanate. De asemenea, conform propriilor susțineri, la sosirea în România, bagajele erau verificate de autoritățile române”, se precizează în rechizitoriu.
Aproape că nu există două declarații care să susțină exact aceeași procedură. Fie bagajele nu erau controlate, fie erau controlate strict, ori erau verificate tot din români, atunci când se pleca din Congo. Iar în România, doi dintre martori lăsau deschisă posibilitatea ca anumite obiecte să poată trece introduse fiind în bagajele de mână.
”Și Carmen Iohannis a fost verificată atunci când pleca într-o deplasare externă alături de președintele Iohannis”
Surse Turnul Sfatului din cadrul aeroportului susțin că zborurile de aici spre Congo, cursele charter plătite de Potra și realizate cu avioanele companiei Fly Lili, intrau în același regim cu alte curse regulate.
”Doar dacă ar fi fost zboruri de stat, atunci e posibil să nu fie verificate bagajele. Dar asta înseamnă că un minister și-a asumat zborul și a trimis o hârtie la Aeroport prin care spune că e zbor de stat. Persoanele nu sunt verificate în acest caz. Dar bagajele, da, sunt scanate.
Și Carmen Iohannis a fost verificată atunci când pleca într-o deplasare externă alături de președintele Iohannis. Doar dânsul și bagajele lui nu erau verificate. Dar când au plecat de aici, Carmen Iohannis a fost verificată. E imposibil, pe lege, altfel”, spun sursele noastre.
Am solicitat Aeroportului Sibiu un punct de vedere pe această temă, însă până la redactarea acestui articol nu am primit niciun răspuns.
Conducerea Consiliului Județean Sibiu, alături de Jurgen Faff, proprietarul Fly Lili, la inaugurarea unor curse ale companiei de pe Aeroportul Sibiu. Sursa foto: Turnul Sfatului
Jurgen Faff: ”Este și interzis companiilor de zbor să verifice bagajele pasagerilor”
Jurgan Faff, proprietarul companiei Fly Lili susține că societatea sa nu a avut și nu are niciun fel de atribuții în controlarea pasagerilor și a bagajelor lor, fie că e vorba de o cursă de linie sau una charter.
„Să lămurim cu Potra, cu Wagner, cu Rusia, cu mai știu eu ce tot felul de subiecte care nu au nicio legătură cu mine. Legat de Potra a fost un contract comercial, dar asta nu înseamnă că eu sunt cu Rusia, cu Georgescu, că eu am dus arme. Compania noastră a prestat niște servicii de transport aerian de persoane. Nu compania noastră este cea care se ocupă de controlul bagajelor. De altfel este și interzis companiilor de zbor să verifice bagajele pasagerilor. Aceste controale intră în responsabilitatea autorităților de pe aeroporturi”, a precizat Jurgen Faff pentru Turnul Sfatului.
11 avioane cu destinația Congo au tranzitat Aeroportul Sibiu
În anii 2023 și 2024, 11 avioane de aproximativ 180 de locuri fiecare au plecat de pe Aeroportul Sibiu spre Goma, capitala Republicii Congo și s-au reîntors în SIbiu.
Un singur zbor costă aproximativ 250 de mii de euro, spunea surse din domeniul aviației pentru Turnul Sfatului, în urmă cu 6 luni.
Este vorba de un contract pe care sibianul Horațiu Potra îl avea cu guvernul din Congo, iar conform acestuia a dus români, inclusiv militari și polițiști activi, pentru a antrena soldați congolezi.
Potra susținea în decembrie 2024 pentru Turnul Sfatului că erau în Africa, în acel moment, aproximativ 1.200 de români, iar Sibiul era într-o bază din care se pleacă și se vine spre această zonă de conflict.
Pe lângă aceste zboruri, Potra a organizat plecări din România, din București și Târgu Mureș, pentru alte 6 zboruri. La o medie de 250 de mii de euro, asta înseamnă în total aproximativ 4,5 milioane de euro.
Potra despre contractul lui în Congo: „Până și pentru ONU, este un business„
Potra antrena oameni pentru război, însă el vedea totul ca pe un business. Ca ONU, explica el în decembrie 2024, într-o declarație acordată Turnul Sfatului.
”Până și pentru ONU, este un business, Congo plătește tot, salarii, mâncare, transport, absolut tot ce cheltuie ONU, plătește Congo. Sper ca sunteți conștient că nimeni, nici măcar ONU nu merge acolo pe gratis.
În această idee l-am întrebat atunci pe Potra dacă tot pentru bani ar merge să lupte în Ucraina, împotriva Rusiei.
”Vă apun sincer NU. Pentru că este o diferență între cei care atacă Congo și cei care atacă Ucraina.
Congo este atacată de o grupare rebelă considerată teroristă și susținută de Rwanda (care nu poate face nimic împotriva României).
Ucraina este în război cu Rusia, cea mai mare putere nucleară. Ne spulberă din toate punctele de vedere, economic, militar, etc.
Dacă ne credem viteji în NATO, fiți sigur că, în cazul unui atac nuclear asupra României din partea Rusiei, nu va interveni nimeni, nici chiar NATO, nimeni nu-i nebun, nici un stat nuclear, fie el chiar și USA, nu va începe nu război atomic mondial de dragul României!
Rămânem ca fraierii cu zeci sau sute de mii de morți, pentru ca n-am știut sa fim neutri într-un conflict care nu ne privește. Nu putem accepta să fim băgați aiurea la înaintare de NATO pentru o țară care nu este membră în organizație!”, a găsit Potra explicația pentru care nu va intra într-un război cu Rusia.
Zborurile organizate de Potra spre Congo, identificate de Turnul Sfatului:
1. Sibiu - Goma, 21 decembrie 2023 cu Fly Lili
2. Sibiu - Goma, 4 ianuarie 2024 cu Fly Lili
3. Craiova - Goma, 2 februarie 2024 cu Fly Lili
4. Sibiu - Goma, 14 februarie 2024 cu Fly Lili
5. Sibiu - Goma, 30 septembrie 2024 cu Fly Lili
6. Sibiu - Goma, 2 noiembrie 2024 cu Fly Lili
7. Sibiu - Goma, 3 decembrie 2024 cu Fly Lili
8. București - Goma, 15 ianuarie 2023 cu HelloJets
9. București - Goma, 22 decembrie 2022 cu HelloJets
10. București - Goma, 7 februarie 2023 cu HelloJets
11. București - Goma, 4 martie 2023 cu HelloJets
12. București - Goma, 3 aprilie 2023 cu HelloJets
13. Târgu Mureș - Goma, 6 mai 2023 cu HelloJets
14. Sibiu - Goma, 15 mai 2023 cu Fly Lili
15. Sibiu - Goma, 4 iunie 2023 cu Fly Lili
16. Sibiu - Goma, 11 iunie 2023 cu Fly Lili
17. Sibiu - Goma, 17 iulie 2023 cu Fly Lili
18. Sibiu - Goma, 2 iunie 2024 cu Ethiopian Airlines (AZA)
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: arme aduse prin aeroportul sib , cum a adus potra armele in tar , de unde avea potra arme , Fly Lili , Horaţiu Potra
Vizualizari: 2207
Ultimele comentarii
Acum 6 ore
NEtrotintarziat Mental
Acum 6 ore
NEtrotintarziat Mental
Acum 6 ore
Ogarul visiniu
Acum 7 ore
Xulescu
Acum 7 ore
Calea Cisnadiei