Marţi,
18.05.2021
Innorat
Acum
13°C

Cum ar trebui să arate sensurile giratorii din Sibiu

Cum ar trebui să arate sensurile giratorii din Sibiu

Marea problemă a unora dintre șoferii care folosesc intersecțiile de tip giratoriu din Sibiu ar trebui să fie rezolvată din acest an. Asociația de Standardizare din România a emis o nouă reglementare tehnică în ceea ce privește marcajele rutiere, marcaje care odată aplicate ar trebui să clarifice mult mai bine încadrarea încă înainte de a intra într-o intersecție de tip giratoriu, în care există mai multe benzi de circulație. Iar în chestiunea ”turbogirațiilor” – noua modă la nivel european – proiectanții spun că Sibiul are intersecții de dimensiuni prea mici pentru a fi aplicat și aici acest model

DSC_4979 ”În primul rând, trebuie arătat faptul că în Sibiu nu avem sensuri giratorii în sensul strict, ci doar intersecții de tip sens giratoriu. Un sens giratoriu trebuie să aibă o rază de 60 de metri, pe când în Sibiu au fost proiectate – din lipsă de spațiu – sensuri giratorii și cu raze de șase sau opt metri. Singura intersecție din Sibiu care se apropie de un sens giratoriu este cea din apropierea Podului Gării: bulevardul C. Coposu cu str. Constituției. Acolo avem o rază a giratoriului de 30 de metri”, arată pentru Turnul Sfatului unul din proiectanții care au proiectat numeroase astfel de intersecții în Sibiul ultimilor ani.

Însă chiar dacă intersecțiile din Sibiu sunt amenajate ca sensuri giratorii sau sunt ”doar” tip sens giratoriu, intrarea și ieșirea din aceste intersecții pare să dea mari bătăi de cap unora dintre șoferii care nu cunosc pe ce bandă ”se intră” și pe ce bandă ”se iese”. Mai pe românește, problemele între șoferi apar când cel încadrat pe banda a doua dorește să iasă din giratoriu, în timp ce pe banda 1, în paralel cu el, circulă un alt vehicul care își continuă drumul prin giratoriu. O eventuală tamponare între cele două vehicule din acest scenariu îl va avea drept vinovat, din punctul de vedere al Poliției, pe cel de pe banda a doua, care nu a acordat prioritatea la schimbarea de bandă de circulație.

sens giratoriu mihai viteazu calea dumbravii

Standard ”nou”

 Primul standard românesc elaborat pe tema marcajelor rutiere datează din 1965. De atunci, acest standard a fost revizuit de patru ori: în 1971, 1984, 2004 și 2015. În acest moment, marcajele rutiere din Sibiu sunt realizate după standardul din 2004, iar asta deoarece de la adoptarea noului standard, municipiul nu a cunoscut o refacere a marcajelor. Această refacere este în curs de implementare, în baza unui contract semnat în mai anul acesta cu firma bucureșteană SC Teo Trans Consulting SRL (valoarea contractului este de 1,7 milioane de lei, fără TVA, și a avut nevoie de mai bine de un an pentru a putea fi atribuit, din cauza numeroaselor contestații care au dus inclusiv la anularea unei licitații cu acest obiect, anul trecut).

Deocamdată, cei de la Teo Trans Consulting nu au ajuns la refacerea marcajelor și presemnalizării sensurilor giratorii din Sibiu. Însă după cum prevede noul contract (conform clarificărilor emise în cadrul licitației recente), noul standard aplicat trebuie să fie SR 1848-7/2015. Potrivit acestuia, presemnalizarea sensurilor giratorii trebuie realizată prin noi tipuri de săgeți de selectare a benzii. Acestea trebuie amplasate la o distanță de cel mult 50 de metri înainte de intrarea în intersecția de tip sens giratoriu. În cazul unei intersecții cu două benzi de circulație, de exemplu, prima bandă ar urma să fie folosită doar pentru cei care doresc să folosească prima sau a doua ieșire, iar cea de-a doua bandă, doar de cei care vor să se încadreze în a doua sau a treia ieșire ori vor să se întoarcă (asta în cazul unei intersecții cu patru ieșiri). Noile marcaje ar trebui să înlocuiască săgețile existente până acum, cu unele care să imite mai bine un sens giratoriu (vezi foto) și ieșirile care pot fi folosite de pe banda pe care sunt desenate.

”Principiul într-o girație este acela de a ieși cât mai rapid, prin urmare și selectarea benzii trebuie să urmeze acest principiu”.

DSC_4980 Chestiunea turbo-girațiilor

 Girațiile de tip turbo sunt astfel marcate sau au borduri astfel amplasate încât obligă șoferii să iasă din intersecție conform benzii pe care s-au încadrat. ”Pentru o turbogirație, însă, Sibiul are intersecții prea mici. Singurele giratorii de tip turbo de aici sunt cel de la intersecția DN1 cu ieșirea din centrul comercial de la Șelimbăr și cel de la Metro”, arată proiectanții de drumuri pentru Turnul Sfatului. În primul caz, însă, turbo-giratoriul are o singură bandă de circulație, iar bordurile amenajate în interior obligă șoferul să folosească fie prima, fie a doua ieșire. În cazul sensului giratoriu de la Metro, turbo-girația este amenajată prin amplasarea diferită a marcajelor interioare, în sensul că acestea nu mai redau benzi concentrice, ci benzi ”în spic”.

Cele mai multe turbo-girații pot fi văzute în zona Sibiului la Brașov, oraș în care intersecțiile de acest gen au dimensiuni mult mai generoase. Din vara anului trecut, administrația din Brașov a demarat un proiect de ”redesenare” a mai multor sensuri giratorii pe principiul ”turbo”, cu benzi ”în spic”. În plus, în interiorul sensurilor giratorii cu mai multe benzi au fost trasate mai multe linii continue, care ar trebui să împiedice șoferii care circulă pe o bandă de interior să ”taie fața” celorlalți șoferi.

 Două noi sensuri așteptate

 Încă de anul trecut, Primăria Sibiu a anunțat că în oraș vor mai fi amenajate cel puțin două noi sensuri giratorii. Este vorba de unul care ar urma să reglementeze circulația la intersecţia străzilor Bâlea, Ştefan cel Mare şi Moldoveanu și unul pentru intersecția străzilor Prof. Aurel Popa și Maramureșului. Pentru acesta din urmă, însă, contractul cu DPC a fost reziliat.

Traian Deleanu

de Traian Deleanu

Investigații
Telefon:
0740 039 148
E-mail: traian[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

13 comentarii

VL-69-BMW

Acum 4 ani

La cum au vopsit astia marcajele mai bine ii lasau pe elevii de la scoala altfel sa le faca cu creta. Cred ca s-au spalat de la ploaia de ieri. Acum nici nu imi dau seama cand ii linie continua sa pot depasi.
Raspunde

joseph

Acum 4 ani

N-ai cum sa-ti dai seama,pt ca esti prost gramada ca un valcean rupt de foame ce esti!!
Raspunde

SB10NUT

Acum 4 ani

In numele tatalui si al fiului si drumu Sibiului
Raspunde

gigi

Acum 4 ani

Nu ar fi mai bine sa pleci tu la valcea unde se vad marcajele mai bine? Ca vad ca mai nou comentezi la toate articolele. Pleaca draga la tine in oltenia unde e cald si bine si stai acolo ca de bine ai venit la Sibiu este?
Raspunde

GEORGE

Acum 4 ani

vad ca aici sunt permise doar comentarile sudistilor.daca nu le place la Sibiu de ce vin? Oare de bine ce le este la oltenica?
Raspunde

Olingpia Gafosdea

Acum 4 ani

Uai Gheorghe, ca-n siertificatu' di nastiere -niecum GEORGE asta poati mai tarzaior, dup sie ti "Ieuropiniziez" si tu in mientalitati - or sa mai ghini Ghitsor, ca la muodu' cum ganiesti nu-t dau mai mult di cinspriesi anisuori, da dicat "sudiestilor" li sa piermiti comientarli, "vuoa" astorlalt, mai "ielevati" sa-ntalieje, vi sa piermit dicat injurii, calomnii, si bataii di batjuocur la adriesa luor, uai !
Raspunde

Odin

Acum 4 ani

Deci, sa înțelegem de aici ca: giratorii sunt prea mici să le transforme în "turbogiratorii" asa că o facem românește și le vopsim o preselectare de benzi dar înăuntru le lăsăm la fel astfel încât să iasă un mare rahat?
Raspunde

Sibianu

Acum 4 ani

O bomba pe primaria Sibiu cred ca ar rezolva toata tigania din orasul asta. Tot ce s-a facut bine, s-a facut pana in 2007, de atunci numai tiganie s-a mai facut in Sibiu. Si culmea, noi o votam tot pe proasta aia. Rad astia din Valcea de noi, ca ei au un oras mult mai curat si asfaltat corect, la noi numai denivelari, lucrari, petice si tiganie. Asa e cand ai o primarie de idioti, care dau in continuare contracte la DPC si Apa - Canal sa-si bata joc de noi.
Raspunde

SB10NUT

Acum 4 ani

Pentru nesimititi nu exista marcaje sau presemnalizari. Alea sun facute sa isi justifice nervi soferi corecti. Doar amenda poate calma un nesimtit.
Raspunde

ktm

Acum 4 ani

drept de a 2-a banda spre iesire - asta e atat de normal ca periculos si gresit - dar uz normal ... un alt principiu mi se pare nu se intelege aica: un scop giratorilor este, sa se micsoreaza viteza inainte de intalnirea masinilor. dar la multe girtatorii cel putin o strada merge drept (exemplu la chiresica, unde pe calea cisnadiei pot sa merd drept prin giratoriu cu 60 or mai mult km/h) , intrarile trebuie sa fie toate vis-a-vis! si intarea numai pe o banda.
Raspunde

...

Acum 4 ani

"Intrarea numai pe o banda"?? E drept ca in Sibiu nu prea exista multe strazi cu 2 benzi pe sens si din cauza asta intradevar nu are rost sa faci giratoriu cu mai mult benzi (vezi P-ta Sadu), dar daca exista mai multe benzi pe sens pe drum e pacat ca giratoriul sa devina motiv de blocaj al fluentei traficului. Prima propozitie din comentariu nu o pricep deloc...
Raspunde

sibianca

Acum 4 ani

Problema este ca multe persoane nu cunosc regulile de circulatie. Ar fi bine sa fie si cate un politai pe acolo mai ales la orele de varf cand traficul este aglomerat si toti se grabesc.
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus