Într-un context național în care au fost făcute publice fotografii și informații care arată că sunt ambulanțe în România care au depășit 1 milion de kilometri rulați și încă gonesc la urgențe, Sibiul se află la jumătate. Cele mai vechi ambulanțe care sunt active sunt din anul 2008 și depășesc 600.000 de mii de kilometri. Făcând o analogie, însumat, numărul de kilometri făcuți de toate ambulanțele din județul nostru, arată că au parcurs distanța dintre Pământ și Lună de 38 de ori. Managerul Serviciului de Ambulanță Județean Sibiu, medicul Costin Popescu, spune că situația unității pe care o conduce nu este una ușoară din mai multe puncte de vedere.
Serviciul de Ambulanță Județean Sibiu este subdimensionat din toate punctele de vedere: al personalului, ca număr de mașini, dar și ca spații.
Din punct de vedere al mașinilor, managerul SAJ spune că situația nu este roz, dar nici dezastruoasă.
„Sunt mașini care nu se opresc decât dacă le ducem în service. Din punctul acesta de vedere este situația complicată la noi, pentru că scoatem untul din ele și în ultimii ani a tot crescut numărul de intervenții și, implicit, numărul de kilometri rulați. Ca să vă faceți o idee, de la începutul anului sunt deja 452 de defecțiuni. Avem un parc de mașini pe care îl călărim într-una, un parc care ar trebui să fie cu 40% mai mare”, spune directorul SAJ.
Una dintre cele mai vechi ambulanțe. Are peste 500.000 de km rulați
Dacă în anul 2018 au fost 1.084.444 de kilometri rulați în 43.591 de intervenții, în anul 2021 s-a ajuns la 1.221.713 km rulați în 56.254 de intervenții. Aproape 30% din ambulanțele Sibiului au depășit 400.000 de kilometri rulați.
Cea mai folosită ambulanță este un Mercedes Sprinter din anul 2001 care până acum are 648.272 de Km. Această mașină, deși există, nu mai este folosită și se află în așa numitul Parc Rece, acolo unde sunt ținute mașinile scoase din uz.
„Când a ajuns la numărul acesta de km nu a mai putut”, explică directorul SAJ.
Este urmată de aproape de un Mercedes Vito din 2008 care are 636.455 de km rulați. Mașina încă este funcțională chiar dacă are nevoie mereu de reparații.
Urmează șapte ambulanțe cu peste 500.000 de kilometri și cinci cu peste 400.000 de km. Cea mai puțin rulată ambulanță este un Fiat Punto din anul 2007 care are până acum 28.954 de km pe bord.
În total, Sibiul are 50 de ambulanțe și 81 de ambulanțieri, cei care conduc aceste mașini și le fac să ajungă acolo unde sunt chemate. Dintre acestea 30 sunt la stația din Sibiu, cu 44 de ambulanțieri, și 14 sunt la stația din Mediaș, cu câte 22 de ambulanțieri. Stațiile din Agnita, Cisnădie și Tălmaciu au câte două mașini.
„32 din totalul ambulanțelor îndeplinesc condițiile de casare, fiind mai vechi de șapte ani. Unele sunt într-o stare mai bună, altele într-o stare mai puțin bună pentru că și la ambulanțe este ca la oameni, să știți. Cu boli specifice. Două ambulanțe identice, același an de fabricație, același producător, una poate să aibă probleme, cealaltă poate fi într-o stare mult mai bună. Nu există niciun criteriu. Sunt foarte mulți factori care intervin în evaluarea unei mașini”, spune managerul SAJ.
Au mers distanța de la Pământ la Lună, dar nu sunt vești să poată fi înlocuite
Conducerea Serviciului de Ambulanță spune că aceste mașini vechi sunt campioanele stației.
„Totalul de kilometri parcurși de ambulanțe de la punerea lor în funcțiune înseamnă parcurgerea ecuatorului de 374 de ori sau ar fi putut merge pe Lună de 39 de ori sau de la Pământ la Marte, iar în anul 2021 s-a parcurs distanța Pământului de trei ori”, spune Marcel Stancu, directorul tehnic SAJ.
Cu toate acestea nu sunt vești că Sibiul ar primi, în viitorul apropiat, ambulanțe noi. Ultimele ambulanțe primite au fost în anul 2019, iar în momentul de față sunt doar promisiuni.
„Ni se spune că se fac eforturi de a mai primi ambulanțe, dar nu știm nimic concret. Atât doar că autoritățile se străduiesc să găsească atât surse financiare, cât și mașini. La ultima discuție ni s-a spus că dacă mâine am avea banii și am da comandă fermă, mai devreme de un an nu ar fi nimeni în stare să livreze furgoanele de care avem nevoie în țară”, spune medicul Costin Popescu.
Deficitul de personal face ca Sibiul să aibă serviciul de consultații la domiciliu
Cum ia naștere o ambulanță? În primă fază nu putem vorbi decât despre o platformă auto care poate deveni orice: mașină frigorifică, mașină pentru transportat pâine, orice autoutilitară. Aceste platforme intră pe mâna unor firme specializate, care asta fac. În România sunt două astfel de firme mari și late cu care colaborează Ministerul Sănătății și IGSU. Este vorba despre Avant Maris Medical și Deltamed, una la București și cealaltă la Cluj.
Sunt firme specializate și în funcție de caietul de sarcini primit din partea MS sau din partea Departamentului pentru Situații de Urgență sunt carosate și echipate ca în final să devină ambulanțe de diferite tipuri (A, B sau C). C1 este mașina de terapie intensivă mobilă, pe care în Sibiu o are doar SMURD-ul. C2 sunt mașinile cu medic, B1 și B2 sunt mașini care au doar asistenți medicali, iar A1 și A2 mașini cu ambulanțieri pregătiți din punct de vedere medical.
Din păcate, din cauza lipsei de personal, Sibiul, spre deosebire de alte județe, nu are serviciul de consultații la domiciliu (ACD), chiar dacă sunt două astfel de mașini. Acest tip de ambulanțe sunt de fapt mașini mici, aproape normale, cu o trusă medicală în dotare și care ar trebui să aibă medic.
Au propriul atelier de reparat mașini
Atunci când se întâmplă ceva cu ambulanțele care sunt în garanție, merg în service-urile de la reprezentanțe pentru a fi reparate. Celelalte însă, sunt reparate într-un atelier propriu situat undeva în spatele sediului SAJ. Șef de atelier este Toma Fîrțonea, un om cu 25 de ani vechime, care își așteaptă pensia cu durerea în suflet că nu are cui să-i lase meseria moștenire.
„Mă ocup de întreținerea ambulanțelor care sunt destul de vechi. Avem ambulanțe din 2008 pe care trebuie să le ținem în viață, pentru că parc nou nu primim, cel puțin deocamdată. Ne chinuim cu ce avem cum avem”, spune Toma.
Mașinile care au peste 600.000 de kilometri rulați sunt cele la care se meșterește cel mai mult. Echipa numără șase oameni cu director cu tot, capacitatea fiind la jumătate.
„Zilnic sunt probleme și vin mașini în atelier pentru a fi reparate. Se strică tărgile, se strică echipamente care trebuie reparate. Ca să poți lucra aici trebuie să știi de toate, și mecanică, și electrică și partea de instalații și mult mai multe”, mai spune Toma Fîrțonea.
Mașinile mai pot fi reparate, pentru că sunt îngrijite. Li se schimbă uleiul la timp, au revizii tehnice din șase în șase luni, mare parte din ele, și nu au fost implicate în accidente. Din 2019, an în care a fost ultimul accident cu mașini de ambulanță implicate, au fost doar incidente care nu au necesitat reparații majore.
De unde se trage lipsa de personal
Managerul Costin Popescu explică de ce SAJ Sibiu este deficitar și pe partea de personal.
„Nu sunt posturi. Stația a fost mai mare, dar în urmă cu zece ani când și existau premisele pentru a mări numărul de posturi, au fost manageri care au considerat, la momentul respectiv, că trebuie să-și reducă cheltuielile. Au desființat substații și au redus personalul. Lor le-a fost mai comod atunci. Erau și vremuri în care se câștiga mai puțin și atunci și oamenii au fost mai mulțumiți pentru că făceau ore suplimentare și erau mai bine plătiți. Dar dacă tragem linie acum, după zece ani, suntem un județ important în centrul țării, cu aproape un milion de turiști, un oraș în creștere economică și cu o stație de ambulanță dimensionată la jumătate din populație”, spune medicul.
Județul Sibiu are cinci stații. Sibiu și Mediaș, cele două mari și în ordinea inversă Cisnădie, Agnita, Tălmaciu. Potrivit conducerii, s-au făcut nenumărate memorii și demersuri la minister, iar răspunsurile au fost mereu „nu se poate, nu avem de unde, trebuie să dăm afară din altă parte ca să angajăm la Sibiu”.
În prima parte a pandemiei de COVID-19 a fost ultima dată când ministerul a scos posturi.
Deși ne-au cerut să le spunem de câte avem nevoie, ne-au dat mult mai puține. Deficitul era atunci de 170 de posturi, dar noi am cerut 36, punând câte doi oameni pe fiecare tură. Am primit doar 18 posturi din cele cerute. Cred că autoritățile centrale ar trebui să fie mai aplecați spre argumentele celor din administrația din teritoriu”, mai explică Costin Popescu.
Mediașul are stație nouă, construită de la firul ierbii de medieșeni
La stația de la Mediaș însă, lucrurile se schimbă, cu ajutorul și implicarea autorităților. Acolo stația funcționa în condiții improprii de 20 de ani, în spații improvizate, undeva, în clădirea spitalului. Și la Mediaș a crescut foarte mult activitatea ambulanței în ultimii ani. Astfel, în ultimii doi ani, a fost ridicată o stație nouă căreia urmează să i se facă recepția în viitorul apropiat.
„Pandemia a fost o fereastră pentru noi, pentru că acolo oamenii au început să vină către noi și ne-au întrebat de ce avem nevoie. S-au făcut donații în acest sens, am primit și de la primărie bani destul de mulți, un parter de unitate militară și o bucată de pământ de 500 de metri pătrați. Acolo am făcut o stație de ambulanță nouă, de la firul ierbii. Fără minister, fără nimeni. Ne-a dat primăria bani, ne-au dat sponsorii bani și am reușit. Este aproape gata. A fost o mobilizare incredibilă și noi, nu statul, noi, oameni obișnuiți, firme, antreprenori, cu sprijinul primăriei de acolo am ridicat o stație de ambulanță”, spune Costin Popescu.
Ceea ce s-a întâmplat la Mediaș le dă curaj celor de la SAJ să aibă planuri de viitor în care speră să fie sprijiniți de autoritățile Sibiului.
Dincolo de visul de avea un spațiu conform și suficient sau mai multe ambulanțe se dorește crearea unei farmacii cu circuit închis. Acum farmacia cu medicamentele necesare echipajelor care pleacă în misiune se află într-un container donat.
Sprijinul însă, vine foarte greu, dar ridicarea de la zero a unei stații la Mediaș a demonstrat că dacă este voință și dorință se pot realiza multe.
„La Brașov, de exemplu, primăria a cumpărat ambulanțe, al București nu mai vorbesc, a cumpărat zeci de ambulanțe, la Constanța la fel. Trebuie doar să vrei să te implici. De exemplu, în momentul de față ne-ar ajuta enorm două ambulanțe de tip B. Ce ar putea fi mai minunat decât să fim sprijiniți și noi”, încheie managerul Costin Popescu.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Tag-uri: kilometri ambulanta , ambulante vechi , statie ambulanta , Ambulanță Sibiu , Costin Popescu , SAJ sibiu
Vizualizari: 4084
Ultimele comentarii
Acum 1 oră
Dragan Cristina
Acum 1 oră
Emil
Acum 1 oră
Hermannstädter
Acum 2 ore
Valentino Versace
Acum 2 ore
John