Șoferul acuzat de producerea accidentului din 4 decembrie anul trecut, în care a murit o familie de spanioli, se afla într-o stare avansată de oboseală, care l-a făcut să ațipească de mai multe ori la volan și avea un stil de condus agresiv, cu depășiri „la limită”. A făcut chiar și un alt accident înaintea celui mortal, cel în care a provocat moartea a patru persoane.
La volanul unui BMW seria 5, bărbatul de 63 de ani, din Gorj, conducea cu o viteză de 128 km/h într-o zonă cu limită de 50, iar Dacia condusă din sens opus (cea în care se afla familia de spanioli) rula cu 40 de km/h.
Potrivit rechizitoriului întocmit de procurori, Ion Sporici, șoferul gorjean vinovat de accidentul produs anul trecut, venea din Germania și a condus continuu, fără timp de odihnă, cel puțin o zi și jumătate înainte de a provoca accidentul mortal. Potrivit propriilor declarații, pentru a sta streaz, dădea cu capul de tetieră, deschidea geamul și punea muzica la maxim.
Deși starea accentuată de oboseală l-a dus pe Sporici chiar și în situația de a ațipi la volan și de a lovi un parapet, cu câteva ore înainte de accidentul de pe Hula Bradului, șoferul vinovat nu s-a gândit să se oprească pentru a se odihni, relatează procurorii care au anchetat cazul. Aceștia arată că incidentul de dinaintea tragediei „i-a surescitat comportamentul, acesta intrând într-o stare de transă, de conștiență modificată”.
„Dacă mă lua somnul, simțeam și mă controlam. Dădeam cu capul de tetieră sau deschideam geamul sau dădeam muzica la maxim și fredonam. De asemenea, aveam o mantră pe care o fredonam și care consideram că mă ajută, mă protejează și mă duce în siguranță până la destinație,”, declarație inculpat din 7 decembrie 2022.
Părinții au venit să-și viziteze fiica, aflată în Sibiu cu o bursă Erasmus
José și María del Carmen au ajuns în Sibiu pentru a o vizita pe fiica lor Alicia, în vârstă de 21 de ani, care se afla la un curs Erasmus. Alături de ei a călătorit și Cristina, fiica de 15 ani a cuplului.
Alicia del Carmen era studentă în anul IV la Universitatea din Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) și se afla la Universitatea din Sibiu, în cadrul programului Erasmus.
Accidentul a avut loc pe drumul național DN1, în zona împădurită de pe Hula Bradului, dintre Sibiu și Avrig, când un autoturism a intrat pe contrasens, în ciuda faptului că exista linie dublă continuă.
Dacia Logan, închiriată de familia de spanioli, era condusă de Alicia, care însă nu a putut evita impactul frontal și ciocnirea, apoi, de zidul de beton de la marginea șoselei. Un alt autoturism care circula în spatele lor a intrat în mașina în care se afla familia spaniolă.
Echipajele medicale care au intervenit au confirmat la fața locului decesul lui José și María del Carmen. Personalul medical a reușit să o transporte pe studentă la spital în viață, dar, în cele din urmă, a fost confirmat decesul acesteia din cauza gravității rănilor suferite. Și sora acesteia a murit mai apoi, tot la spital, iar rudele au decis să îi doneze organele.
Bărbatul în vârstă de 63 de ani, care conducea autoturismul BMW și care a intrat pe banda din sens opus, într-o zonă marcată cu o linie dublă continuă, a fost și el rănit, internat în spital și externat în zilele următoare producerii accidentului.
Șoferul vinovat nu a mai dormit din cauza frigului
Potrivit rechizitoriului procurorilor, în data de 2 decembrie 2022, în jurul orei 14:00, inculpatul s-a urcat la volanul BMW-ului său din localitatea Birkenau, unde lucra ca îngrijitor pentru bătrâni, și a condus până în localitatea Furth, unde s-a întâlnit cu un prieten. În declarația data de Sporici, din data de 7 decembrie 2022, acesta a susținut că distanța dintre cele două localități, de aproximativ 220 km, a parcurs-o în aproximativ patru ore și treizeci de minute, întrucât nu cunoștea drumul și a făcut diverse ocoliri. Inculpatul și-a petrecut acolo noaptea, iar în data de 3 decembrie 2022, în jurul orei 10, a pornit din localitatea Furth înspre România.
În România îl aștepta iubita sa, cu care urma să se căsătorească. După ce a pornit la ora 10 din localitatea Furth, a condus până în jurul orei 17, când a vrut să se oprească la un hotel, înainte de Budapesta, să mânânce și să se odihnească.
Cum însă că nu a găsit loc de cazare, a încercat să doarmă în autoturism. Potrivit declarațiilor sale, nu a reușit să doarmă din cauza frigului decât o oră, între 02 și 03 noaptea, după care a pornit din nou la drum.
Pentru că nu cunoștea drumul, în Ungaria, s-a rătăcit, dar într-un final, cu ajutorul altor șoferi, s-a îndreptat spre localitatea Szeged.
„După ce a reușit să înțeleagă traseul pe care urma să se deplaseze, acesta a pornit din nou la drum, dar fiind «rău de somn», după cum el a menționat, a început să facă diverse gesturi care să-l ajute să stea treaz, respectiv să urle, să pornească radioul, să deschidă geamul sau să se maseze la picior din cauza amorțelii. Deși se afla într-o stare avansată de oboseală și era să fie implicat în diverse evenimente în trafic, aspecte care reies atât din discuțiile pe care le purta prin intermediul aplicației whats'app, cât și din declarația de suspect, a continuat să conducă pe autostradă unde, din cauza oboselii, a ațipit la volan și a intrat într-un parapet, ocazie cu care a oprit pentru a-și verificat mașina și avariile produse,” scriu procurorii.
Înregistrări audio
În rechizitoriul procurorilor apar și transcrierile mai multor înregistrări audio, schimbate prin intermediul WhatsApp între șofer și iubita lui, pe parcursul drumului din Germania și până la momentul accidentului mortal de pe Hula Bradului.
„Vai ce sperietoare am tras acuma, ce sperietură am tras,, ... eu o pusesem pe pilot automat și eram pe prima bandă, că nici unu nu mergea cu 130 cu cât am mers eu, și aaa, liniștit, gata zic, numai așa merg,...... frateee, în ultimă instantă nu l-am bușit pe ăla din fața mea pentru că se îngusta strada la mine, și... deci sunt lucrări în față sau ceva, știi, și ăștia erau, cum să zic, aproape unul de altul, nu aveam unde să mă bag, cu chiu cu vai am găsit locul ăsta, dar am frânat la mustață să nu intru în curu lu ăla din fața mea. Ce sperietură am tras, băga-mi-aș......... e a doua oară când pătesc chestia asta, ... odată tot așa, băgam în ea vreo 200 și ceva, și eu... dacă n-am circulat mult, știi, nu mi-am dat seama că se îngustează drumul, și n-am.... băi tot așa, la milimetru n-am intrat în curul unui tir.
… acuma mă opresc să vedem ce daune am făcut la mașină că..... după cum ți-am zis, oboseala își spune cuvântul, am ațipit de multe ori, și Dumnezeu m-a 'ţinut în braţe de fiecare dată, dar până la urmă tot am lovit parapetul, și vreau să văd dacă..., ce am făcut la masină.
Am scăpat foarte ieftin iubire, doar două mici dâre așa, ca și cum două zgârieturi mici, doamneeee... doamneeeee.... dar nu spun ce sperietură am tras, îți dai seama că...., să te vezi că.... pac, te deviază parapetul, știi, și auzi zgomotul cum ...așa... ăăă.... sperietură, mie până acum nu mi s-a mai întâmplat să am senzația asta, că gata am adormit și m-am dus...... în parapet.... știi. Dar am scăpat ușor, gata, de aici în colo o să urlu în mașină, dau drumul la geam din când în când, sper..., sper să ajung, da, oboseala e foarte, foarte mare.
Declarațiile martorilor
În rechizitoriu sunt semnalate mai multe declarații ale unor martori care s-au intersectat pe șosea cu mașina condusă de șoferul vinovat.
Astfel, pe A1, șoferul unei mașini, care circula pe banda 1 cu aproximativ 120 de km/h, a fost depășit de inculpat, care a schimbat apoi brusc banda de circulație în fața lui și a frânat brusc, fără să aibă vreun obstacol în față. Mărturia acestuia este coroborată cu cea a unui șofer de TIR care susține că aceeași mașină a frânat brusc, determinând întreaga coloană de vehicule să frâneze violent.
Ulterior, continuându-și drumul, inculpatul a ajuns pe DN 1, unde a început să efectueze noi manevre neregulamentare. După ce a trecut de sensul giratoriu dintre DN 1 și DN7, la km 295 și 294 și 900 m, unde deși există indicator de depășire interzisă și marcaj longitudinal continuu, a efectuat mai multe depășiri la limită, accidentul fiind evitat doar datorită celorlalți participanți la trafic care au frînat și au evitat coliziunea.
„...am trecut de sensul giratoriu, așa cu am spus, și se circula în coloană, atât pe un sens, cât și pe celălalt, traficul fiind aglomerat. Atât timp cât drumul a permis și nu au existat restricții de viteză, coloana de mașini se deplasa cu o viteză cuprinsă între 90-100 km/h. Știu apoi că am trecut de podul peste Cibin, rulam în linie dreaptă, existând marcaj simplu continuu, depășirea fiind interzisă, după care venea un sector de drum cu restricție 70 km/h, eu reducând astfel viteza, urmată de restricția de 50 km/h, marcajul longitudinal fiind dublu continuu. Eu și mașinile care circulam în fața mea, respectam această viteză de rulare, cu atât mai mult cu cât urma o curbă la dreapta, iar eu eram și încărcat. Mă apropiam de curbă, moment în care am văzut în oglinda laterală stânga lumina farurilor unui autoturism, venind cu o viteză foarte mare din spate, în depășirea mea. Văzând că din sens opus venea coloana de mașini, efectiv am luat piciorul de pe accelerație și am frânat cât am putut și am tras dreapta, ca să ajut practic acea mașină să nu intre în coloană. Lucrurile s-au petrecut în fracțiuni de secundă, acea mașină aflată în depășire, efectiv a tras brusc dreapta în fața mea, evitând la limită impactul cu o mașină de dimensiuni mari, care era prima în coloană, al cărui șofer a frânat și el, să evite impactul. Autoturismul care a făcut depășirea la limită, făcând practic slalom printre camioane, a reușit să treacă în faţa mea, moment în care am și observat că era un autoturism marca BMW, seria 5, de culoare închisă", declarație martor.
Momentul accidentului
Inculpatul și-a continuat deplasarea, însă din cauza vitezei mult prea mari pentru porțiunea respectivă de drum - aproximativ 128 km/h într-o zonă cu limitare de 50 - în apropierea unei curbe la dreapta, într-o stare de oboseală accentuată, și a întunericului, nu a mai sesizat curba la dreapta și și-a continuat deplasarea în linie dreaptă pătrunzând pe contrasens. Acolo unde se deplasa cu o viteză de aproximativ 40 km/h autoturismul de culoare albă în care se aflau cetățenii spanioli.
Ca urmare a pătrunderii pe contrasens, autoturismul marca BMW 525d, condus de inculpatul Ion Sporici, a intrat în coliziune cu autoturismul Dacia, care, în urma acestui prim impact a fost aruncat înapoi și rotit spre dreapta, intrând în acest fel în impact și cu autoturismul BMW X3 condus din spate. În urma celui de-al doilea impact, Dacia a fost aruncată către parapetul de pe marginea drumului, ajungând cu roțile stânga pe parapet. În continuare, s-a produs și cel de-al treilea impact, autoturismul fiind lovit în partea dreaptă spate din nou de către autoturismul BMW 525d condus de inculpat. Ca urmare a evenimentului rutier, toți pasagerii autoturismului Dacia au decedat.
A cerut să fie judecat pentru ucidere din culpă, nu omor calificat
Șoferul vinovat a cerut în instanță schimbarea încadrării juridice din infracțiunea de omor calificat, în cea de ucidere din culpă. Instanța a respins cererea, în ședința din 26 iulie 2023. „În cauză au fost efectuate iniţial cercetări de Parchetul de pe lângă Judecătoria Sibiu sub aspectul infracţiunii de ucidere din culpă, dosarul fiind preluat în data de 7 decembrie 2022 de Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu. Apreciind în baza elementelor obiective ale cauzei că fapta săvârşită constituie infracţiunea de omor, procurorul criminalist a dispus schimbarea încadrării juridice din infracţiunea de ucidere din culpă în infracţiunea de omor calificat comis asupra a două sau mai multe persoane”, anunțau la finele anului trecut procurorii.
Avocatul inculpatului a argumentat că rezultatul accidentului rutier din data de 4 decembrie 2022 este regretabil, însă consideră că fapta pentru care acesta este trimis în judecată ar trebuie să fie ucidere din culpă și nu omor calificat, pentru a lipsit intenția de a face accident, prin „simplul fapt că nu cunoștea drumul și a intrat pe contrasens, ceea ce a dus la decesul persoanelor din celălat autoturism”.
Instanţa a reținut însă că toate probele administrate în cursul procesului penal susțin în continuare suspiciunea rezonabilă că inculpatul ar fi săvârșit infracțiunea de care este acuzat cu forma de vinovăție a intenției directe. Judecătorul a luat în considerare că șoferul de 63 de ani și-a asumat și a acceptat posibilitatea producerii unui eveniment rutier cu consecințe fatale atât pentru el, cât și pentru alți participanți la trafic.
„Inculpatul a recunoscut că se afla într-o stare «foarte, foarte mare de oboseală», că nu cunoștea traseul, că nu era obișnuit să conducă pe parcursul mai multor ore, că a mai ațipit de mai multe ori în timp ce conducea, că a mai avut incidente pe parcursul drumului şi chiar acceptat producerea unui incident manifestând o atitudine de indiferență cu privire la acesta, sperând că nu se va mai produce vreun accident rutier. (…) Rezultă suspiciunea rezonabilă că faptele de care este acuzat inculpatul se circumscriu infracțiunii de omor calificat, prev. de art. 189 alin. 1 lit. f din C.pen. şi nu ucidere din culpă întrucât, acesta a acționat cu forma de vinovăție a intenției indirecte, în sensul că a prevăzut posibilitatea producerii unui accident rutier, ca rezultat al acțiunilor sale și, chiar dacă nu l-a urmărit, a acceptat producerea acestui rezultat,” se arată în hotărârea instanței.
Instanța a respins astfel cererea formulată de către Sporici de schimbare a încadrării juridice din infracțiunea de omor calificat, în infracțiunea de ucidere din culpă. Următorul termen în proces a fost fixat pentru ziua de 7 septembrie 2023.
Ai fost martorul unui eveniment care crezi că ar merita să fie prezentat în ziar?
Folosește modulul de sesizări din TS App, aplicația de mobil Turnul Sfatului, iar noi vom prelua și aprofunda subiectul.
Descarcă aplicația de aici: https://tsfatului.app.link/download
Urmăriți-ne pe Instagram / Facebook / YouTube
Tag-uri: proces sofer vinovat moarte sp , María del Carmen , José del carmen , Las Palmas de Gran Canaria , accident spanioli sibiu , oboseala excesiva sibiu , accident hula bradului , Autostrada Sibiu , accidente Sibiu , accident mortal Sibiu , Gran Canaria
Vizualizari: 7778
Ultimele comentarii
Acum 5 ore
Bambolero
Acum 5 ore
Emil
Acum 5 ore
VP
Acum 6 ore
Pintilie
Acum 6 ore
Emil