Consecințele austerității asupra Educației încep să se facă simțite la Sibiu. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) a adoptat un plan de măsuri pentru eficientizarea activităților didactice, de cercetare și administrative. Cu alte cuvinte, în acest an universitatea din Sibiu suspendă competițiile pentru granturi interne, suspendă concursurile pentru ocuparea posturilor didactice vacante, suspendă acordarea gradațiilor de merit, suspendă cheltuielile pentru proiectele de cercetare finanțate din PNRR și, cel mai important, nu va mai prelungi contractele de muncă pe perioadă determinată, care încetează la sfârșitul lunii viitoare.
Documentul, numit Plan de măsuri pentru eficientizarea activităților didactice, de cercetare și administrative din Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, a fost aprobat pe 24 iulie 2025, cu 56 de voturi „pro” și trei abțineri de Senatul universității. Acesta face referire la Ordonanța de Urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024 privind măsurile fiscal-bugetare, aprobată de Guvernul Ciolacu. Conducerea ULBS nu face referire directă la efectele așa-numitei „Legi Bolojan”, intrată în vigoare cu o zi mai târziu, pe 25 iulie, dar menționează „contextul macroeconomic și constrângerile bugetare”, precum și „situația economică la nivel național și perturbările/reducerile finanțării de la bugetul de stat”. Obiectivul principal al deciziei este „păstrarea echilibrului și stabilității financiare a universității noastre”.
Planul conține zece puncte și se referă atât la posturile vacante și la normele didactice, cât și la alte finanțări sau tipuri de cheltuieli la care universitatea din Sibiu renunță.
Mai mulți studenți în grupe și creșterea normelor didactice
Una dintre măsurile pentru eficientizarea financiară vizează creșterea numărului de studenți din formațiile de studii (semi-grupe, grupe, serii). „Aprobarea formațiilor de studiu se va face după o analiză prealabilă a acestora de către președintele Consiliului de Administrație al ULBS”, scrie în document.
În ceea ce privește norma didactică, trebuie să menționăm că, în comparație cu învățământul preuniversitar, legea aprobată de Guvernul Bolojan a adus în învățământul superior o modificare minoră: „Norma didactică nu poate depăşi 18 ore convenționale pe săptămână”. Adică limita a fost crescută cu 2 ore. Astfel, în baza autonomiei, universitățile pot crește sarcina didactică până la noua limită, fără a fi obligate.
În prezent, legea prevede că un profesor universitar are 7 ore convenționale, un conferențiar universitar – 8 ore, un lector universitar/șef de lucrări – 10 ore, iar un asistent universitar – 11 ore convenționale.
Prin planul de măsuri aprobat de ULBS, vor fi modificate normele didactice de predare. Spre exemplu, profesorii și conferențiarii vor avea norma didactică de predare mărită cu 4 ore convenționale peste minimul legal; lectorii/șefii de lucrări și asistenții își vor vedea norma mărită cu 3 ore convenționale peste minimul legal. „Prin excepție, norma didactică minimă legală va fi crescută cu 2 ore convenționale pentru cadrele didactice titulare care au obținut cel puțin 1600 de puncte GRADIS la raportarea din 2024 și și-au îndeplinit toate obligațiile din fișa postului”.
„Punctajul GRADIS” este un sistem de punctaj utilizat pentru a evalua performanța și rezultatele cadrelor didactice titulare.
Pentru cei care nu au raportat punctajul GRADIS aferent 2024, nu îndeplinesc standardele minimale CNATDCU sau nu au îndeplinit cumulativ condițiile de performanță (1600 puncte GRADIS și publicarea anuală a minim două lucrări), norma didactică va crește la maximul prevăzut de lege - adică 18 ore convenționale.
În situația acestor cadre didactice, conducerea universității a cerut decanilor și directorilor de departamente să elaboreze „un plan de măsuri pentru remedierea acestor situații” până la 30 septembrie 2025.
Tot în acest context, profesorii fără „punctaj GRADIS” nu vor mai putea desfășura activități didactice sau administrative plătite cu ora.
Educația fizică - 2 ore în primul an la licență și eliminată în anul II
În ceea ce privește planurile de învățământ, disciplina Educație Fizică va fi introdusă cu câte două ore pe an în toate planurile de licență din anul I, începând cu anul universitar 2025-2026. Totodată, Educația Fizică va fi eliminată din planurile de învățământ pentru anul II de studiu începând cu același an universitar.
Cercetarea, fără finanțare: ULBS renunță la granturile interne
Planul de măsuri include și suspendarea unor serii de cheltuieli sau activități care înseamnă câștiguri pentru studenți sau cercetători.
Astfel, în anul 2025 nu se vor mai organiza concursuri pentru acordarea gradațiilor de merit și nici nu vor mai fi recompensate rezultatele științifice.
În anul 2025, se suspendă competiția de granturi interne. În ultimii doi ani, ULBS se lăuda cu unele dintre „cele mai consistente granturi interne acordate de vreo universitate românească”. Bugetul maxim pentru un proiect era de 15.000 de lei.
Suspendarea cheltuielilor aferente proiectelor PNRR (achiziții, mobilități, organizare de conferințe etc.) suportate din veniturile proprii ale ULBS este o altă măsură luată de conducerea universității sibiene. În acest caz, excepție fac cheltuielile salariale. Suspendarea are loc până la rambursarea sumelor de către finanțator.
În contrast, la începutul acestui an, conducerea universității sibiene anunța că anul 2024 a fost „un an al proiectelor”, precizând că valoarea contractelor semnate pe diferite linii se apropie de 58 de milioane de euro. „Este o sumă record, care, pe de o parte, demonstrează existența unei resurse umane capabile să scrie și să câștige proiecte, iar pe de altă parte – o echipă care înțelege presiunea pentru a da curs acestor proiecte. Pot spune că suntem într-o fază matură cu toate aceste proiecte”, a declarat Sorin Radu când a prezentat raportul privind starea ULBS în 2024-2025.
Posturile vacante rămân vacante, iar contractele pe perioadă determinată nu vor fi prelungite
În anul universitar 2025-2026 nu se vor organiza nici concursuri pentru ocuparea posturilor didactice și de cercetare vacante. „Prin excepție, în anul universitar 2025-2026, se pot organiza concursuri pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare de asistent/asistent cercetare/lector/şef lucrări/cercetător ştiințific prin eliberarea altor posturi didactice şi de cercetare, cu respectarea prevederilor legale. Sunt exceptate, de asemenea, concursurile pentru ocuparea posturilor în proiectele finanțate din surse externe”, precizează instituția.
Austeritatea înseamnă și că profesorii cărora le expiră contractele la finalul lunii septembrie nu vor mai fi angajați în cadrul ULBS. „Neprelungirea contractelor individuale de muncă care încetează la data de 30.09.2025 pentru cadrele didactice angajate pe perioadă determinată și care sunt neeligibile, prin raportare la punctul I.2.d.”, se arată în documentul privind planul de măsuri. Punctul I.2.d. se referă la criteriile de performanță menționate mai sus, conform punctajului GRADIS.
Sporurile vor fi reevaluate
În plus, va avea loc o redistribuire a personalului didactic auxiliar și administrativ de la nivelul facultăților, direcției generale administrative și structurilor suport, în funcție de necesități.
Nu în ultimul rând, conducerea ULBS, împreună cu votul senatorilor a decis că până la 30 septembrie 2025 vor fi reevaluate toate sporurile acordate din veniturile proprii ale universității.
Documentul privind planul de măsuri al ULBS în contextul noilor modificări fiscale și bugetare poate fi consultat aici.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 12474


Ultimele comentarii
Acum 11 ore
Gogu
Acum 11 ore
Kokos
Acum 11 ore
@inu
Acum 11 ore
@cotete….
Acum 11 ore
5