Reparația capitală a podului de piatră Maria Tereza va costa bugetul local aproape 7 milioane de lei. Scumpirea vine la 5 ani de la aprobarea primului deviz de cheltuieli, când valoarea proiectului era aproape de trei ori mai mică, însă lucrările nici n-au început în această perioadă.
Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului local Sibiu din această lună a fost inclus un proiect de hotărâre cu privire la actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Reparație capitală pod strada Gladiolelor (Maria Tereza)”. Proiectul, inițiat de primarul Astrid Fodor, propune o creștere a costurilor, valoarea totală a investiției urmând să se ridice la 6.681.379,76 lei cu TVA, față de valoarea inițială aprobată în 2020, de 2.595.212,61 lei cu TVA.
Componenta de construcții și montaj (C+M) a înregistrat o creștere de la 2.020.272,73 lei cu TVA la 5.161.543,72 lei cu TVA.
Conform proiectului, creșterea e necesară ca urmare a actualizării devizului general de la faza DALI (aprobată în martie 2020) la faza proiectului tehnic de execuție.
„Valoarea manoperei prevăzute în calculele regăsite în devizul general la DALI, avea la bază câştiguri salariale în construcţii de la nivelul lunii decembrie 2019 - luna elaborării documentaţiei tehnico-economice la faza DALI, câştiguri salariale care nu mai sunt de actualitate în prezentul context economic, fiind acualizată în documentaţiile economice ale Proiectului tehnic”, scrie în raportul de specialitate.
Funcționarii nu uită să argumenteze și faptul că în ultimii 5 ani au crescut preţurile pe piaţa materialelor de construcţii, utilajelor şi combustibilului, că s-a scumpit manopera în acest domeniu, dar și că TVA-ul a crescut de la 19% la 21%.
Costuri noi: mutarea conductei de gaz și securitatea în muncă
Mai mult decât atât, pe lângă ajustările de ordin economic, în devizul general actualizat au fost incluse costuri suplimentare. Este vorba despre relocarea utilităților și constituirea unui buget de rezervă.
„Având în vedere solicitările deţinătorilor reţelelor de utilităţi existente în zona podului şi a solicitării Direcţiei Judeţene pentru Cultură referitoare la relocarea conductei de gaz din proximitetea podului, s-au realizat proiecte de specialitate pentru relocarea reţelelor de apă, canalizare şi gaze, costul lucrărilor fiind cuprinse în cadrul devizelor obiectivului.
În cadrul devizului general s-a adăugat Capitolul 7 - Cheltuieli aferente marjei de buget şi pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ şi subcapitolul 3.8.3 - Coordonator în materie de securitate şi sănătate - conform conţinutului cadru al devizului general actualizat prin HG 1116/2023”, explică funcționarii Primăriei.

Investiția este catalogată ca lucrare de interes local și de utilitate publică. Municipalitatea are în vedere reparația capitală a podului, incluzând reparații cu betoane speciale, refacerea căii de rulare și trotuarelor, instalarea de guri de scurgere, iluminat stradal și arhitectural, precum și restaurarea elementelor ornamentale.
Amintim că în septembrie 2024, după cinci ani de licitații eșuate, Primăria a găsit firma care să propună soluția tehnică pentru reabilitarea podului Maria Tereza.
Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).
Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi
Vizualizari: 1819


Ultimele comentarii
Acum 10 ore
Cretu
Acum 10 ore
Slava Ucraina
Acum 10 ore
Nustiu
Acum 10 ore
Cretu
Acum 10 ore
@Ron