Miercuri,
12.05.2021
Cer Senin
Acum
13°C

Cum se prăbușește o autostradă: În studiul de fezabilitate se prevedea ca viaductul de la Aciliu să aibă 2,5 kilometri. La proiectare au mai ajuns de 950 de metri

Cum se prăbușește o autostradă: În studiul de fezabilitate se prevedea ca viaductul de la Aciliu să aibă 2,5 kilometri. La proiectare au mai ajuns de 950 de metri

Ing. Eduard Hanganu, directorul Consitrans, firma care a decis traseul lotului Orăștie – Sibiu Lot 3, a vorbit în cadrul interviu acordat Turnul Sfatului despre cum a fost posibil să se ajungă la dezastrul care poate fi văzut și astăzi. Economie de bani, timp scurt și interese politice sunt ingredientele unei povești care încă nu s-a încheiat.

Numele Consitrans apare în toate știrile referitoare la autostrada prăbușită de la Sibiu. Se spune că e firma care a proiectat.

Ăia care au spus așa, sunt niște idioți. S-a făcut o consultanță, proiectul l-a făcut altcineva. Sunt niște idioți și voi afirma asta în fața oricui, pentru că știu ce vorbesc.

Idioți de ce? Concret, ce s-a greșit?

Beneficiarul, CNAIR, a schimbat consultantul, noi fiind ăia. Și au venit alții. Autostrada s-a prăbușit exact în secțiunea de la care noi nu am mai lucrat. Am avut făcute pentru constructor 220 de notificări de remediere ale unor lucrări efectuate. E totul legat acolo de apropierea alegerilor și de nepriceperea celor care au înlocuit consultantul. Dacă doriți să intrați mai adânc, puteți să vă uitați în caietul de sarcini, să vedeți ce calificare trebuia să aibă consultantul care a acționat și ce calificare a avut personalul DRDP-ului care a acționat (n.r. Direcția Regională de Drumuri și Poduri, ce aparține de CNAIR). A acționat acest consultant, care a făcut treaba care a făcut-o, nu mai intru eu în amănunte. Dar să vedeți la câți centimetri se compactează piatra, să vedeți că trebuie pusă piatră spartă...

Sunt lucruri pe care consultantul a spus că nu e nevoie să fie făcute?

Da, lucruri pe care ei le-au zis că nu trebuie făcute. Lucruri pe care nu le-au pus din neștiință, presupun.

Studiul de fezabilitate de cine a fost făcut?

Studiul de fezabilitate, într-adevăr, a fost făcut inițial de Consitrans, prima dată, în 2003. Noi l-am făcut și am a propus niște soluții, printre care la viaductul de la Aciliu, care este în preajma secțiunii surpate.

Și care nici el nu stă foarte bine.

Nici el nu stă foarte bine, corect. Dar asta să întrebați proiectantul, nu pe mine. Dar în studiul de fezabilitate se prevedea ca viaductul de la Aciliu să aibă 2,5 kilometri, ca să ridicăm porțiunea cu alunecările. S-a dus spre avizare la CTE CNAIR (n.r. comisia tehnico-economică) și au spus, nu domnule, 2,5 kilometri e mult. Să aibă doi kilometri. Bine, să aibă doi. Și a avut doi. S-a dus spre avizare la Ministerul Transporturilor: să aibă 1,5 kilometri. Bine mă, să aibă un kilometru jumătate. La comisia inter-ministerială s-a spus din nou că trebuie să reducem și s-a ajuns la 1,250 de kilometri. Iar la proiectare a ajuns de 950 de metri. S-a dus peste un kilometru jumate, care ar fi ocolit porțiunea care a alunecat. Mai mult decât atât, în porțiunea în care s-a produs alunecarea, constructorul, meseriaș, de altfel, și deschis antreprenor, a propus să facem un tunel deschis. Adică să facem o groapă, facem un tunel prin care trec mașinile și pe urmă punem pământul la loc. CNAIR nu a acceptat. Acest Neaga (n.r. Narcis Neaga, fostul director al CNADNR, actualul CNAIR) de care v-am spus, ne-a replicat că noi ne asumăm niște responsabilități. Dacă nu facem nimic, nu ne reproșează nimeni, nimic. Dacă facem, s-ar putea să greșim și ne pedepsește. Așa că n-am făcut nimic.

Deci dumneavoastră ați făcut studiul de fezabilitate.

După ce l-am făcut noi, a trecut un timp și s-a făcut din nou licitație pentru același studiu de fezabilitate și l-a câștigat o companie din Germania. Ei au schimbat soluția. Când s-a prăbușit autostrada și l-au luat pe Neaga la DNA, bineînțeles că procurorul m-a chemat să le dau și studiul nostru de fezabilitate. Eu însumi am fost surprins ce studiu bun de stabilitate am putut să fac atunci. Au făcut și expertiză să vadă de ce s-a prăbușit și ce scria în expertiza făcută de ei s-a regăsit în studiul nostru de fezabilitate. Mai mult, în studiul nemților scria: ”am evitat să mergem pe curba de nivel în zona aia, pentru că am mai câștigat niște bani”. Mai mult, scria: ”am evitat să facem stratul de piatră spartă pentru că e costisitor”. Eu nu numai că am recomandat toate acestea, dar ei au și spus de ce nu le-au făcut. Ce mai vreți mai mult?

Cine a stabilit traseul?

În anul 2003, când s-a scos la licitație și când am câștigat noi am trimis, așa cum se făcea pe vremea comuniștilor, echipă de teren să meargă la pas toți cei 86 de kilometri.

Nu pe calculator, pe Google Earth...

Nu, nu. Am trimis oameni pe teren, un specialist de drumuri, unul de poduri și unul de consolidări. Trei seniori au fost. Trei seniori, iar în plus au mai fost șase stagiari. Când am văzut că în cinci zile, șase zile nu primesc raportul de la echipele din teren, m-am suit în mașină să-i caut, presupunând că-i găsesc în crâșmă. Deși seniorii fiind oameni de 60, 70 și ceva de ani. Vă spun cine erau. Unul, de exemplu este Buzuloiu (ing. Gheorghe Buzuloiu), specialistul nostru în poduri. Sunt sigur că nu ați auzit de el, dar să țineți minte numele, el este cel care a proiectat  Podul de la Giurgeni – Vadul Oii prima placă ortotropă din lume, a avut curaj. El a proiectat-o, iar la Sibiu a cules date din teren. A fost unul din cei care au mers să culeagă date de teren. Când i-am găsit, după patru zile, erau pe partea de nord a Sibiului. Au spus, domnule, avem probleme, sunt arbori înclinați, e dealul frământat. Cel care a spus asta era colegul de la consolidări, a murit la 84 de ani. Atunci, în 2003, avea mai puțin. Și atunci, tot el a zis, hai să ne mutăm pe partea de Sud și pe partea de sud e traeul care e acum.  Și când am ajuns în deal, la Aciliu, tot el a spus - domnule, hai să facem aici viaduct. Și am zis: vă angajați voi să faceți așa. Da, domnule, îl facem. Dar dacă l-ar fi făcut așa cum am zis noi, de doi kilometri și jumătate, atunci pilele centrale ar fi avut 106 metri. Dar dacă l-ai coborât mai jos, i-ai făcut pilele de 60 de metri. Sigur că una e să faci o construcție de o sută de metri și alta e să faci de 60 de metri. Ăsta e adevărul, ăsta sunt datele. Am tăcut, a mai scris nu știu care, au mai scris Jurnalul Național, asta e.

A fost și parșivenie în presă, să târască numele firmei Consitrans în treaba asta. Că a apărut acolo. Păi așa apare și numele procuraturii. Păi, ce procuratura a surpat autostrada? - ing. Eduard Hanganu

În ce stadiu e dosarul autostrăzii?

S-a închis.

Cum?

Fapta nu există, așa s-a închis. Cred că numai două sau trei zile a funcționat chestia aia cu abuzul, ce-au încercat cu Liviu Dragnea. Dar pentru dosarul ăsta a fost suficient. Deși nu aia ar fi fost încadrarea, dar ca să scape procurorul a băgat-o pe abuz. Dar nu asta e fapta.

Ați câștigat proiectarea pentru autostrada București – Brașov. În cât timp credeți că se va putea circula?

Noi, proiectarea mi se pare că o avem de făcut în 42 de luni. Acum, execuția, depinde de câte loturi se face. Dacă se fac patru loturi, se poate face unul în 36 de luni, depinde de traseu. Dar acolo nu e greu. Chiar dacă se fac tuneluri, se poate construi. Dar să știți că e chiar mai simplu să faci tuneluri decât autostradă.

Trebuie să te și pricepi.

Vor veni firme... Noi am avut oameni care se pricepeau foarte bine la tuneluri. Vă mai spun o istorie. În 1998, era o licitație pentru niște tuneluri pe DN 13, undeva în zona Valea Bogății, nu era complicat era aceeași cotă, doar ca să participi la licitație, în caietul de sarcini era trecută experiența: să fi făcut în ultimii 5 ani un tunel de măcar 500 de metri. Noi nu aveam experiența asta și ca să participăm la licitație am găsit o firmă grecească ce avea experiență la tuneluri. Și a venit acel grec în țară. Eu aveam pe unul Zamfir, care mai trăiește și acum. Și când a venit grecul cu experiență, omul cu care să particip la licitație, când l-a văzut pe Zamfir, l-a luat în brațe: - Ce mai faceți domnule profesor, vă mulțumesc că m-ați învățat să fac tuneluri! La asta s-a ajuns după ce ăștia au desființat toate firmele românești de construcții și de proiectare. Aveam firme serioase. Le-am desființat să le facă alții.

Despre cum alunecă autostrada, puteți citi aici

Despre problemele de la viaduct, puteți citi aici

Notă.

Ulterior acestui interviu, directorul Hanganu și-a retras o parte din cele spuse, însă fără a explica concret ce, motivând că nu era pregătit pentru declarații. ”Publicarea unor fragmente din convorbirea telefonica privată avuta in 18 februarie m-a determinat sa verific in documente datele pe care vi le-am comunicat, amical, din memorie, ocazie cu care am constatat ca, din pacate, cea mai mare parte dintre acestea sunt inexacte. Daca mi-ati fi spus ca doriti sa publicati convorbirea as fi verificat datele in prealabil. Imi cer sincer scuze cititorilor dvs. pentru situatia creata si sper ca acestia nu va vor suspecta ca ati avut intentia de a-i dezinforma prezentandu-le date neadevarate. Am convingerea ca veti face cuvenitele precizari astfel incat cititorii dvs. sa cunoasca realitatea”, a transmis directorul Consitrans. 

 

Vizualizari: 9773

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

4 comentarii

Neluțu Vingărzan

Acum 2 luni

Sa fim mandri si mereu cu capul sus pentru ca apartinem neamului romanesc!
Raspunde

Apolitic

Acum 2 luni

Eficienta birocratica valaha: cu cat sunt mai multe avize, cu atat responsabilitatea se disipeaza.
Raspunde

Ada Abrudean

Acum 2 luni

Cred ca opiniile unor specialisti care n-au absolut nimic de-a face cu firmele implicate direct in aceasta problema ar fi mult mai pertinente si bineinteles obiective . Asa, ce aflam de la acest om? Ca firma lui a lucrat perfect, n-a gresit cu nimic, iar de vina sunt doar ceilalti. Relatarea lui seamana mai mult cu depanarea unor amintiri de pe vremea comunismului, cu luat in brate, pupat amici pensionari....ce mai, meseriasii de altadata nu nestiutorii astia tineri de astazi. Povesti la gura sbei.
Raspunde

Aciliu Saliste

Acum 2 luni

Dar un articol despre cati oameni au pagubit, la cati le-au fost luat pamantul in mod abuziv, cati oameni inca platesc impozit pe loturi de pamant care nu il pot folosi deoarece accesul la el le este blocat de un viaduct construit de toata jena si de care se asteapta sa o ia la vale cat de curand...cam pe cand? Pe loturi unde pamantul adiacent apartine maharilor, statul a platit bani cu roaba...si aici s-au facut pur si simplu stapani pe el. Nu e de mirare ca nu tine lucrarea...Dumnezeu nu culca-te, parca e vorba, nu?
Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus