Luni,
27.10.2025
Cer Senin
Acum
5°C

Nunta în Sibiu, acum 400 de ani. Sașii au făcut o lege a decenței: se mânca doar varză cu carne, o friptură, alte două feluri de mâncare gătită, orez și pâine cu cașcaval

Nunta în Sibiu, acum 400 de ani. Sașii au făcut o lege a decenței: se mânca doar varză cu carne, o friptură, alte două feluri de mâncare gătită, orez și pâine cu cașcaval

În 1539 apărea o lege dată de Sfatul orașului Sibiu prin care se reglementează desfășurarea petrecerilor de nuntă. De ce era nevoie de o lege pentru asta? Pentru a-i proteja de la umilință pe cei mai săraci și era o lege apărută în context religios. Se limitau astfel cheltuielile excesive, care produc pagube materiale și care ”deformează caracterul”. ”Nunta la sașii ardeleni în secolele XVII–XVIII”, este o lucrare a istoricului Mária Pakucs-Willcocks care urmărește exact acest subiect.

Din 1532 nunțile se limitează de la 3 zile, la o singură zi

În Transilvania, primele legi somptuare, așa cum se numesc normativele, interzic cheltuielile exagerate, în special pentru lux și risipă, au fost emise în secolul al XVI-lea de autorităţile locale din Bistriţa și Sibiu și de sinodul Bisericii Luterane, constituit după 1570. Acest proces are loc concomitent cu cel din micile orașe germane. Dar că originea lor este mult mai veche, primele legi de acest tip apărând în Roma antică.

În 1532 se stabilea deja în Sibiu ca petrecerile de nuntă să se limiteze la o zi, în loc de trei, așa cum era până atunci, iar în 1539 timpul alocat ospăţului oferit musafirilor era și mai scurt, de dimineaţă până la începutul după-amiezii.

La Sibiu, prima lege somptuară a fost emisă în 1547, spune Mária Pakucs-Willcocks, însă textul ei nu s-a păstrat, dar din referinţe arhivistice știm că nunţile cu muzică erau interzise.

În 1565, Sfatul orașului a dat o lege care stabilea câte mese și câte feluri de mâncare aveau voie să ofere meșterii și calfele la evenimentele legate de profesia lor, precum și numărul de oaspeţi care puteau fi invitaţi la o nuntă în oraș, și anume atâţia câţi încăpeau la 20 de mese.

Citește și:

Divorțul în Mărginimea Sibiului, în anii 1800: Cel mai des motiv, pribegia bărbaților. Doar Biserica putea consemna despărțirea. Anunțurile care informau soții să vină acasă

Amendă pentru cei care nu respectau regulile: impozit dublu

Legea somptuară a Mediașului din 1767 avertiza că nimeni nu este scutit de amenzile prevăzute. Pentru ca „nimeni să nu acuze ignoranţa“, fiecare breaslă și vecinătate a primit un exemplar tipărit al regulamentului. Capii de familie, la rândul lor, erau responsabili pentru toţi cei care ţineau de gospodărie, prin urmare nu doar pentru membrii familiei, ci și pentru calfe, ucenici, servitori și fete în casă.

Conform unui regulament din 1756, îmbrăcămintea aflată deja în posesia locuitorilor, dar interzisă prin legea somptuară, era fie îndepărtată imediat, din ziua publicării normei, fie purtată până se zdrenţuia.

În regulamentele Bisericii Luterane de la sfârşitul secolului al XVI-lea se stipula că luxul afișat de preoţi este în discrepanţă cu menirea lor de a reprezenta un exemplu pentru comunitate. Modestia veșmintelor trebuia urmată și de soţii. Argumentul meritelor obţinute pentru munca în slujba interesului public este susţinut în regulamentul din 1696 al Sfatului din Sibiu: cei ce proveneau din familii în care și bunicul, și tatăl deţinuseră o funcţie publică erau consideraţi „patricieni“ și puteau purta pălării din blană de samur, postav englezesc și mătase albastră, având dreptul la patru cai pentru trăsură.

Citește și: 

Boierii olteni, la cumpărături în Sibiu. Shopping, acum 300 de ani: trimiteai scrisoare și îți venea pachetul acasă. Mai târziu au apărut și reclamele tipărite

Sursa foto: Facebook / Arhiva de fotografie / „Fakesch Maria din Tălmaciu” (Talmesch/ Nagytalmács), pozitiv pe hârtie cu gelatino-bromură de argint după un clișeu pe sticlă cu gelatino-bromură de argint, format carte poștală, 137 x 86 mm, atelier „Carmen”, Sibiu/ Hermannstadt/ Nagyszeben, cca. 1925 - 1930, colecţia Renascendis

Legea somptuară din 1752 de la Sibiu îi plasa pe judele regal și pe primar în clasa superioară; cei care deţineau aceste funcţii erau în fapt și reprezentaţii cei mai de seamă ai întregii comunităţi a sașilor transilvăneni, drept care se bucurau indiscutabil de prestigiu. Legea recunoaște acest fapt și nu prevede nici o restricţie vestimentară pentru cei doi oficiali de rang înalt, lăsând ca judecata și buna lor cuviinţă să dicteze felul în care se înfăţișau în public, dat fiind că reprezentau modele pentru întreaga comunitate.

„Trebuie să constatăm cu mare neplăcere în ce chip păgubos au devenit dominante în orașul nostru trufia și luxul în veșminte, precum și lipsa de măsură și excesul la nunţi și la alte petreceri, astfel încât unii nu se mai tem să se afișeze, dispreţuindu-l pe Cel de Sus și luând în râs socoteala și bunacuviinţă cetăţenească, doar ca să dea altora o falsă impresie despre ei și să cumpere haine cu bani împrumutaţi, care nu sunt pe măsura situaţiei lor, și la nunţi, și la alte întâlniri comune se prezintă peste starea și averea lor, aducânduși biata nevastă și sărmanii copii la grea datorie, încât nu își pot plăti impozitele“, se preciza în preambulul legii din Mediaș.

Motivarea legii implică, așadar, imperative de natură economică și morală, urmărind avertizarea cetăţenilor cu privire la consecinţele vanităţii.

Citește și:

Viața românilor înainte de Unirea din 1859: ”În aceste vizuini subpământene nu e nicio oală, niciun vas. Se culcă îmbrăcaţi în hainele pe care nu le scot niciodată de pe ei”

Lege referitoare la hainele prostituatelor și ale casnicelor

De regulă, femeile se supuneau autorităţii soţilor și nu li se acorda, cel puţin în această privinţă, putere de decizie și acţiune. Se cunoaște un singur regulament privind femeile ușoare, emis la Sibiu, în 1697, atunci când Sfatul orașului trimitea instrucţiuni capilor de vecinătăţi, care aveau datoria să fie vigilenţi și să le oblige pe prostituate să poarte haine din pânză/stofă roșie și să nu-și acopere capul cu baticuri albe, „ca să fie deosebite de portul doamnelor cinstite“.

Vigilenţa autorităţilor nu privea doar veșmintele purtate în public, ci viza chiar și spaţiul privat al familiei.

În regulamentul din 1696 al Sibiului, amintit mai sus, era precizată îmbrăcămintea permisă femeilor care trebăluiau pe lângă cuptor: soţiile celor care aparţineau clasei superioare aveau voie să poarte șorţuri din stofă vopsită (serj), pe când femeile de rând puteau purta doar șorţuri de in.

Sursa foto: Facebook / Arhiva de fotografie / Sibiu/ Hermannstadt/ Nagyszeben - grup de sași la fântâna Falkenhayn din Piaţa Mare/ Großer Ring, pozitiv pe hârtie mată cu gelatino-clorură de argint după un clișeu cu gelatino-bromură de argint pe sticlă, format carte poștală, 136 x 86 mm, atelier Emil Fischer, Sibiu/ Hermannstadt/ Nagyszeben, începutul anilor 1930 colecția Renascendis 

Regulament pentru masa de la nuntă

Regulamentul din 1685 stabilea durata nunţilor, desfășurarea lor, felurile de mâncare permise, cuantumul sumelor primite de cei implicaţi în bunul mers al petrecerii (oratorul, muzicanţii) și amenzile pentru fiecare abatere în parte.

Legea somptuară de la Sibiu, prima lege de acest tip din Transilvania, prevedea că masa festivă trebuia să înceapă dimineaţa, la ora zece, și să se termine la ora patru după-amiază.

Dansul trebuia să se încheie la ora opt seara, iar depășirea orei stabilite aducea amenzi organizatorilor și muzicanţilor deopotrivă.

Existau limitări și în alte privinţe: florile purtate de miri trebuiau să fie naturale, din partea locului, și nu flori de mătase împletite pe sârmă, evident, mai scumpe. Regulamentul prevedea și plata persoanelor implicate în desfășurarea nunţii: muzicanţi, bucătărese și bucătari.

Legat de meniu, felurile de mâncare permise erau varză cu carne, o friptură, alte două feluri de mâncare gătită, orez și pâine cu cașcaval (Käsebrot).

”Remarcăm prezenţa orezului în meniul obișnuit de nuntă – produs de import, adus din Imperiul otoman, orezul era cunoscut și folosit în Transilvania încă din Evul Mediu datorită schimburilor comerciale intense ale Brașovului și Sibiului cu alte orașe din sud-estul Europei. În secolul următor, odată cu apariţia unor legi somptuare mai elaborate, completate de împărţirea locuitorilor orașului în categorii socio-profesionale (clase), prevederile privind nunţile indicau, de asemenea, existenţa unei ierarhii”, spune autoarea.

Citește și:

Școala în Sibiu, în urmă cu fix 140 de ani: La 12,30 se servea supă și carne de vită. Se studia religie, morală, română, maghiară, matematică, legumărit și economia casnică

Sursa foto: Facebook / Arhiva de fotografie / Familia Engber (sași din zona Sibiu - Mediaș), pozitiv pe hârtie cu colodiu după un clișeu pe sticlă cu gelatino-bromură de argint, lipită pe carton, 280 x 220 mm (198 x 146 mm), atelier Emil Fischer, Sibiu/ Hermannstadt/ Nagyszeben, cca. 1921 - 1925, colecţia Renascendis

Citește și:

Sibiul avea port în urmă cu 319 ani, cu peste 20 de ani înainte ca Bega să devină navigabilă. Așa s-au adus în oraș piatra de la Gura Râului și varul din Poplaca

În Mediaș, doar cei bogați își permiteau torturi și lichiorul de trandafiri

O lege similară, apărută la Mediaș în 1767 (Policeyordnung) aducea ceva în plus: corela apartenenţa la o anume clasă socială cu numărul de oaspeţi ce puteau fi invitaţi la nuntă și stabilea meniul cuvenit.

Cei din prima clasă, alcătuită din soldaţi, paznici, mici slujbași ai orașului, brutari și artizani care nu aparţineau unei bresle, nu puteau invita la nuntă decât rudele apropiate: câte trei perechi de familie.

La masă aveau voie să ofere doar trei feluri: friptură, o prăjitură numită Hanklich (hencleș) sau ruladă și fructe. La petrecere erau permise doar trei perechi de dansatori, care trebuiau să ajute și la pregătirea și servirea mesei.

În cea de-a doua clasă erau incluși acei membri ai breslelor care nu ajunseseră încă meșteri. Lor li se permitea să aibă patru perechi de invitaţi de fiecare parte, să ofere patru feluri de mâncare și să aibă patru perechi de tineri dansatori. Cele patru feluri de mâncare „tradiţionale“ constau în supă, friptură (fie vită, fie, în funcţie de sezon, porc sau carne de pasăre), deserturile de mai sus și fructe.

Meșterii organizaţi în bresle, taţii (reprezentanţii) vecinătăţilor, liber profesioniștii, fiii centumvirilor și toţi locuitorii care aveau un venit propriu și deţineau o casă și făceau parte din cea de-a treia clasă, aveau voie să invite cinci perechi de oaspeţi, în afara familiei apropiate. ”Urmau meniul celor din clasa anterioară, dar cu un fel în plus și cu specificarea detaliată a mâncărurilor interzise (pe care probabil și le-ar fi permis): toate felurile costisitoare, torturile, prăjiturile și alte dulciuri făcute cu zahăr, cafeaua și lichiorul de trandafiri (Rosoli)”, scrie Mária Pakucs-Willcocks.

Cea de-a patra clasă îi cuprindea pe membrii elitei politice și economice a orașului – Sfatul lărgit (centumviratul), foști consilieri în Sfatul mic –, care aveau permisiunea să invite câte șase perechi de nuntași, alături de membrii apropiaţi ai familiilor.

Meniul trebuia să fie ca cel prezentat pentru clasa a doua, dar cu două feluri în plus. Erau strict interzise mâncărurile costisitoare, precizare valabilă și pentru cei din clasa anterioară. Conducătorii orașului, și anume doisprezece membri seniori ai centumviratului și membrii Sfatului mic, aveau permisiunea să invite șapte perechi de nuntași alături de rudele apropiate. Meniul putea cuprinde opt feluri de mâncare, cu evitarea extravaganţelor: se excludeau prăjiturile cu migdale și torturile cu zahăr. Deserturile se îngăduiau doar dacă erau preparate din ingrediente locale. Erau acceptate șase perechi de dansatori.

”Încălcarea regulilor stabilite presupunea o amendă – o sumă fixă de bani pentru fiecare pereche de invitaţi sau dansatori și pentru fiecare fel de mâncare. Orele de petrecere și momentele specifice evenimentului difereau de la un oraș la altul. Regulamentele urbane reflectă preocuparea autorităţilor pentru păstrarea ierarhiei sociale, pentru felul în care erau cheltuiţi banii și interesul pentru tipul de produse consumate”, scrie istoricul.

Citește și: 

60 de ani de când în Sibiu a poposit o balenă. Istoria lui Goliath s-a terminat cu un uriaș fake: balena, reconstituită din papier-mâché, a vândut zeci de mii de bilete

10 legende și 10 biserici fortificate din Sibiu. De la apostolii Luca și Pavel și până la turcii dezgustați de slănina de porc a sătenilor din Cârța

Unde erau românii la finalul primului mileniu? Prof. Paul Niedermaier: ”Am insistat de-a lungul timpului pe lângă studenți să studieze aceste probleme. Doctoranzii au evitat”

De ce e Copșa Mică de fapt mare și cât e Bogatul Român de sărac. Plus numele schimbate ale unor localități din Sibiu

Viața românilor înainte de Unirea din 1859: ”În aceste vizuini subpământene nu e nicio oală, niciun vas. Se culcă îmbrăcaţi în hainele pe care nu le scot niciodată de pe ei”

Istoria lagărului de la Sibiu. Detalii despre dezarmarea și trierea românilor ajunși în ”carantina morală și sanitară”, de după Primul Război Mondial

Cine au fost primii imigranți italieni care au ajuns în Sibiu, acum 172 de ani. Veneau din zona Tirolului și erau obligați să lucreze în oraș minim 2 ani. Cântecele lor vorbesc despre Sibiu

Școala în Sibiu, în urmă cu fix 140 de ani: La 12,30 se servea supă și carne de vită. Se studia religie, morală, română, maghiară, matematică, legumărit și economia casnică

Cele 129 de lacuri și bălți ale Sibiului: Agricultură pe timp de pace, loc de pedeapsă pentru vrăjitoare și spațiu de apărare pe timp de război. Cum arăta Sibiul în urmă cu peste 300 de ani

Pe vremea când transilvănenii emigrau în sud și Moldova: Credința și banii. Unde fugeau sibienii

Sibiul avea port în urmă cu 319 ani, cu peste 20 de ani înainte ca Bega să devină navigabilă. Așa s-au adus în oraș piatra de la Gura Râului și varul din Poplaca

Sursa foto: Turnul Sfatului

Abonează-te la canalul de WhatsApp al Turnul Sfatului pentru a afla în timp real știrile relevante de la Sibiu: accesează linkul de aici și apasă opțiunea Follow (Urmăriți).

Dacă ți-a plăcut, distribuie articolul și prietenilor tăi

Alin Bratu

de Alin Bratu

Politic
Telefon:
0745 590 991

alin[at]turnulsfatului.ro

Comentarii

15 comentarii

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Newman

Acum 1 an

Romanilor nu lea dat prin cap nici dupa 400 de ani sa faca un regulament pentru astfel de evenimente si sa indemne la chibzuinta si respect!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Aci Duțu

Acum 1 an

Era rânduială
Raspunde

Alt croitor..

Acum 1 an

Exclusiva sau exclusivista randuiala.Numai pt burtile lor si ale neamului lor de 'adusi'.Deci nici vorba de rinduiala cand pe ceilalti ii 'farami'fizic si material.Poate 'ghinion'?Ce zici emila-bombo?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

@Alt croitor

Acum 1 an

Nu știu pe la locurile de baștină a neamului tău venetic cum era și cum vă fărâmau fanarioții, dar pe-aici era rânduială la toți.
Raspunde

@bombo-acicutzu'

Acum 1 an

Ca randuiala,serveau la nunta si deserturi in forma de spanzuratori obisnuite,roti,sabii???Sau numai gogosile sasesti turnate,cu ananasi, de la 'primul sibian strangator',adicatelea 'von fara copii si nepoti'???? Ia zi tu ca pe toate le stii,ca un om mare!
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 1 an

Acum e invers, patrihotii talharesc populatia si fac risipa la petreceri iar pagubitii platesc impozite si taxe duble.
Raspunde

Meea

Acum 1 an

Mancau destul. Doua feluri, varza cu carne, o friptura, orez, paine cu cascaval. Nu era destul?! Care decenta?! Am fost la o nunta acum cativa ani si mancarea era pe sponci. Nici macar n-au servit toate felurile din cele afisate pr lista la masa> un aperitiv ca vai de el, o ciorba, un peste amarat cu cartofi, si o bucatica de carne de curcan cu un cartof. Gratarul nu l-au mai dat, si-au dus carnea acasa.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Emil

Acum 1 an

Pentru unii sasi, nesimtirea inseamna tot decenta.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Bambolero

Acum 1 an

De ce și tu și hauremil comparați numai cu nunți de saraki? Numa de-alea există?
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Tatiana Ferfeniță

Acum 1 an

Neamul romanesc a fost si va fi in veci un neam maret, cu o istorie grandioasa! Ortodoxia noastra sfanta si traditiile milenare ne obliga sa avem nunti opulente, de lux, in locatii exclusiviste pentru a etala valoarea, vechimea si valorile poporului nostru atat de haituit de strainii asupritori!
Raspunde

Cetățean

Acum 1 an

Mai grav e că tu chiar crezi ce scrii... DE ACEEA E POPORUL ĂSTA BOLNAV

Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

???

Acum 1 an

Cetatene, tu suferi mut mai rau!
Raspunde

Nelu Cornea. M

Acum 1 an

Din totdeauna, de pe vremea când umbla Iisus Hristos pe pământ, era multă ura și dezbinare între oameni ,dar demite acum ,când lumea este tot mai rea .
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Teo

Acum 1 an

De ce duc mai departe cetățenii acest obicei cu petreceri de nunta? Pentru afișarea opulentei? Pentru fală? Din orgoliu? De ce sa obligi oamenii să ți dea bani pentru că te căsătorești? Cui ii pasa că te însori/măriți tu? Nunta a ajuns un eveniment grotesc. Daca vin x, y, z sa ți dea bani, ești obligat să mergi și tu la nunta lor. Serviciu contra serviciu. Nunta ar fi fost normal sa fie in cerc restrâns, prieteni apropiați și familie care chiar ține la tine. Nu cu N rude și amici care te bârfesc, te invidiaza și apoi te miri de ce te doare capul de la atâtea gânduri negative. Daca nunta este cel mai important eveniment din viața cu care oamenii (mai ales femeile) vor sa se laude in fața altora, asta spune multe despre carențele sufletești.
Raspunde

Comentariu ascuns din cauza ratingului negativ. Dacă totuși doriți să citiți comentariul, click aici.

Canaris

Acum 1 an

Să se vadă fala,Să se vadă țoala.... Scoate banii tată, C-ai numai o fată.... Vezi ce bine o zice maneliștii....

Raspunde
Anuleaza raspuns

Lasa un comentariu

Toate comentariile sunt moderate înainte de postarea pe site, pentru a elimina limbajul agresiv de pe această platformă. Mulțumim. Adresa ta de email nu va fi publicată.

Sus